Dark Tranquillity - Fiction

Dark Tranquillity - Fiction

Label : Century Media | Archiveer onder death metal / grindcore

Richard G. : De Zweedse melodieuze death metal pioniers van Dark Tranquillity behoeven als het goed is inmiddels geen introductie meer (voor diegenen die ze nog onverhoopt nog niet kennen: begin maar eens met 'The Gallery' uit 1995, de rest wijst zich vanzelf). In vijftien jaar zeven platen uitbrengen is niet mis, zeker wanneer dat met zo een minimaal fluctuerende kwaliteit gebeurt. Waar twee jaar geleden 'Character' al zo'n beetje de ultieme culminatie was van alles wat de band in zijn kleurrijke muzikale loopbaan gepresteerd had blijkt het nieuwe album 'Fiction' een nog veel ultiemere culminatie te zijn!

Op 'Character' combineerde men al op vrij smakelijke wijze de melodische death/thrash roots met de halverwege de carrière ingeslopen keyboards en lichte elektronica. Op 'Fiction' perfectioneren de Gothenburgers deze schrijfstijl en komen er nog meer herkenbare experimenten van vroeger terug. Daarnaast ligt het nieuwe materiaal niet alleen nog beter in het gehoor dan 'Character', de variatie tussen de nummers is ook nog eens vele malen groter. Nummers als het slepende, met een muur van elektronica volgebouwde 'Inside The Particle Storm' of het bijna gothic 'Misery's Crown' (denk qua geluid aan 'One Second' van Paradise Lost, maar dan mèt metal geloofwaardigheid) zorgen dat de snelle, meer recht toe recht aan nummers zoals opener 'Nothing To No One', 'Terminus' of de single 'Focus Shift' nog harder knallen. Wanneer met afsluiter 'The Mundane And The Magic' ook nog eens verrassend (ik verklap niks) terug wordt gegrepen naar de hoogtijdagen van 'The Gallery' kan het feest der herkenning eigenlijk niet meer stuk. 'Fiction' omvat alles wat Dark Tranquillity anno 2007 is, maar ook wat het in zijn lange bestaan is geweest. Klasse plaat van een klasse band die knap genoeg nog steeds niet uitgegroeid is.