After Forever - After Forever

After Forever - After Forever

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder gothic metal

Vera : Het zijn goede tijden voor fans van gothic metal, want na de nieuwe Within Temptation kunnen we binnenkort ook het vijfde studioalbum van After Forever, één van de Nederlandse topbands in dat genre, tegemoet zien. We noemen dit wel gothic metal vanwege front lady sopraanzangeres Floor Jansen, maar uiteindelijk zou ik deze muziek willen omschrijven als een perfecte symbiose tussen extreme metal en klassieke muziek. Voor het eerst werkte After Forever samen met een echt symfonisch orkest (uit Praag), maar ze hebben er wel op gelet dat dit niet de vaart uit hun muziek neemt, maar dit integendeel verrijkt. Dat is al een prestatie op zich.

Nadat de band sinds het debuutalbum 'Prison Of Desire' enorm aan populariteit won, betekent ook dit titelloos album op verschillende punten een keerpunt in de carrière van After Forever. Zij verwelkomden een herstelde drummer André Borgman terug, ze tekenden een contract met het grote Nuclear Blast en ze zijn allen fulltime muzikant geworden. Klaar om de wereld te veroveren, want er zijn al heel wat concerten gepland en er komen er nog voortdurend bij. Met dit sterke materiaal gaan ze het helemaal maken!

De nummers werden - zoals gebruikelijk - geschreven door gitarist/grunter Sander Gommans (de metal man) en toetsenist Joost van den Broek (met zijn progressieve achtergrond). De plaat bevat alle kenmerken die we op voorgaande albums leerden kennen, terwijl er haast ongemerkt nieuwe invloeden in verwerkt zijn. Ik denk dan aan lichte industriële invloeden door samplers en synthesizer en natuurlijk de volledige uitwerking van het symfonisch gegeven. Bovendien werkte men voor het eerst met producer Gordon Groothedde, voor een frisse benadering (hij is meer een rock producer dan een metal knoppenman).

Aangezien alle nummers van een hoog niveau zijn, pik ik er een paar opmerkelijke uit. Zoals 'De-Energized' dat na zijn filmisch intro losbarst in een flitsende gitaarsolo van gastgitarist Jeff Waters (Annihilator), terwijl Sander hem aanvult met al even overrompelend gitaarwerk. De woeste grunts van Sander voegen nog meer energie toe, zodat we bijna naar muziek voor een "game” zitten te luisteren, maar natuurlijk zijn er hier ook bombastische koren en de verzachtende zang van Floor. Een ander opvallend nummer waar we de tweede gast kunnen horen is 'Who I am'. Hier zingt Doro Pesch op grootse wijze samen met Floor, dit alles in een licht industrieel klanklandschap, dat echter ook wat doomy riffs en oosterse passages bevat. Schitterend in zijn eenvoud is de single 'Energize Me' dat erg catchy is, zoals dat hoort bij een single. Aan de andere kant hebben we het elf minuten durende 'Dreamflight' waarin heel veel gebeurd. We horen hier ook de gewone rock stem van gitarist Bas Maas, dreigende grunts, veel koorzang en vooral Joost die zich uitleeft in progressieve sferen als was hij bij Dream Theater aan het spelen. Een moment van rust vinden we in de mooi gezongen ballad 'Cry With A Smile'. Zoals je merkt is dit een album met veel afwisseling dat de hoge kwaliteit van After Forever nog maar eens bevestigt. In de winkels vanaf 20 april 2007.