Manowar - Gods Of War

Manowar - Gods Of War

Label : Magic Circle Music | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Na maanden verschuiven en uitstellen hebben we hier dan EIN-DE-LIJK de langverwachte nieuwe plaat van de koningen der metaal! Nou hebben de heren ons de laatste jaren wel zoet gehouden met maar liefst drie (dubbel-) DVD's en de EP 'Sons Of Odin', maar toch heeft een nieuwe studioplaat vijf jaren op zich laten wachten. Vijf lange jaren voor de echte fans, want de band kwam steeds met voorproefjes op deze plaat. In 2005 hebben ze namelijk al de nummers 'The Ascension' en 'King Of Kings' al op de audio CD van de 'Hell On Earth IV'-DVD gezet en liet men op de EP nog twee nummers horen die ook op deze CD staan. Mijn interesse was dus al aardig gewekt en ik heb met smart op deze tiende studioplaat zitten wachten.

Manowar heeft natuurlijk vele sterke punten, maar één daarvan is dat ze nooit twee dezelfde platen maken en toch altijd vertrouwd klinken. Met 'Gods Of War' is dat niet anders; aan de ene kant klinkt het op en top als Manowar, maar aan de andere kant is het toch weer anders. De klassieke weg die men op 'Warriors Of The World' was ingeslagen is nu verder doorgetrokken en dat wordt gelijk duidelijk met de zes minuten durende intro 'Overture To The Hymn Of The Immortal Warriors'. Al moet ik zeggen dat dit mij een beetje te lang duurt, vooral als je je bedenkt dat daarna 'The Ascension' volgt, die bij mij ook in de categorie "intro's” valt. Maar goed, daarna barst de plaat wel heerlijk los met 'King Of Kings'; een heerlijk up-tempo Manowar-kraker. Opvallend is dat de band er voor gekozen is om de meeste nummers vooraf te laten gaan met klassieke, enigszins dramatische, intermezzo's waardoor 'Gods Of War' als een soundtrack aan de Noordse mythologie rondom Odin kan worden gezien. En ik moet zeggen dat het een prachtige muzikale reis is geworden, die je meesleept naar een wereld van wijsheid, oorlog en heldendom.

Over het algemeen klinkt de CD epischer, klassieker, dramatischer en theatraler dan de voorgaande platen. Ook zijn de nummers over het algemeen minder snel. Op de eerder genoemde 'King Of King' en het geweldige 'Loki God Of Fire' na bestaat de plaat uit zware mid-tempo nummers en prachtige ballades. Luister maar naar het ontzettend mooie 'Blood Brother', die in het teken staat van vriendschap! In de juiste stemming kun je wel wat tranen wegvegen tijdens dit nummer. Hetzelfde geldt voor 'Odin', die je overigens niet moet verwarren met het gelijknamige nummer op de EP. Maar een van de mooiste songs is toch wel de bonustrack 'Die For Metal'. De titel en de tekst van dit nummer spreken boekdelen en is precies wat we verwachten van Manowar; simpele, eerlijke metal met een glorieus gevoel! Wat ook iedereen, die een beetje bekend is met deze band, weet is dat ze op hun platen altijd verwijzingen doen naar hun eerdere werk. De meest opvallende verwijzing op deze plaat moet toch 'Glory Majesty Unity' zijn, die net zo goed 'The Warriors Prayer - Part 2' had kunnen heten. Ik vind het werkelijk geweldig dat deze klassieker na twintig jaar alsnog een vervolg krijgt!

Verder heeft dit album opnieuw een waardige productie meegekregen en zijn de volgorde van de nummers dit keer beter dan op de voorganger. Het prachtige artwork van Ken Kelly, die mij overigens erg doet denken aan 'Fighting The World', is wederom om te smullen en bewijzen de heren dat ze met elke plaat betere muzikanten worden. Vooral Eric Adams laat opnieuw geen twijfel een van de beste, zoniet de beste, heavy metal zangers ter wereld te zijn!

Na het beluisteren van dit album kan ik dan ook zeggen dat Manowar met 'Gods Of War' zijn meest epische album tot nu toe heeft afgeleverd, die tegelijk erg vertrouwd klinkt. Dankzij het hoogwaardige muzikaal vakmanschap en een speeltijd van 73 minuten krijg je zeker waar voor je geld. Manowar fans schaffen deze CD (voor zover ze dat nog niet hebben gedaan) natuurlijk blindelings aan, maar ook voor een ieder ander die heavy metal een warm hart toedraagt is deze plaat een dikke aanrader. De gelimiteerde versie verschijnt overigens als een digipack, in een metalen slipcase en een bonus DVD!

Tip: luister de CD ten minste een keer met een hoofdtelefoon; je zal echt versteld staan!