Daniel Ekeroth - Swedish Death Metal

Daniel Ekeroth - Swedish Death Metal

Label : | Archiveer onder death metal / grindcore

Release type: Book

Pim Blankenstein : Naast zijn activiteiten als bassist in de Zweedse death metal band Insision (en in het verleden ook in Dellamorte), houdt Daniel Ekeroth zich ook bezig met het organiseren van het 'Violence Film Festival' in Zweden en het schrijven van boeken. Na zijn boeken over Zweedse exploitation films (Swedish Exploitation Cinema) en Italiaanse horror (Violent Italy) komt hij nu op de proppen met een boek over Zweedse death metal. Dit 500 pagina's tellende boekwerk, uitgegeven door Daniel's eigen Tamara Press, is een must voor fans van dit specifieke genre. Na een voorwoord door Chris Reifert (Abscess, Autopsy, Death) gaat Daniel in negen hoofdstukken in op het ontstaan van die typische sound. Het boek is logisch opgebouwd door eerst een beeld van de internationale ontwikkeling van extreme metal te schetsen, de invloed van punk op extreme metal en de impact van Bathory in Zweden, om vervolgens kundig het verhaal te vertellen hoe bands als Nihilist, Carnage, Dismember, Grave en Grotesque aan de wieg stonden van de Death Metal 'Swedish style'.

De tijdperiode omhelst grof weg de periode vanaf 1988 tot 1993 toen de populariteit van death metal plaats moest maken voor black metal. Daniel's verhaal is doorspekt met quoten van zo'n 30 hoofdrolspelers uit de Zweedse scène, o.a. Nicke Andersson, Tompa Lindberg en Dan Swäno. Het leest prettig weg en het geeft een goed beeld hoe de, voornamelijk, tieners tot deze typische sound binnen het genre kwamen en wat hen verder bezig hield. Hier schuilt ook een beetje het gevaar van dit boek; bij het lezen moet je eigenlijk continu blijven realiseren dat death metal niet een puur Zweeds fenomeen was. Overal ter wereld, en zeker ook in Nederland, ontwikkelde het genre zich tot één van de meest populaire subgenres binnen de metal. Desalniettemin geeft het een geweldig overzicht hoe een genre zich zo heeft kunnen ontwikkelen, zeker omdat Daniel echt alle onderdelen bespreekt; van band tot fanzine, tot label en tapetraders. Het is een compleet en voor de oudere Death Metal fans herkenbaar verhaal. Een ander pluspunt aan het mooi vormgegeven boek is dat er veel foto's, flyers, demohoesjes en dergelijke in afgebeeld staan. Wat de aanschaf van dit boek echter helemaal rechtvaardigt is het feit dat er een A tot Z van Zweedse Death Metal bands (zo'n 900 bands!!) en fanzines is opgenomen, dit maakt het een ideaal naslagwerk voor de fanaten.