Threshold - Dead Reckoning

Threshold - Dead Reckoning

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder prog / sympho metal

Winston : Jajaja, zo wordt je zeer aangenaam verrast met de terugkeer van Charlie Dominici (zie recensie elders is dit issue) en weet je zeker dat je de topper van de maand te pakken hebt, valt enige tijd later de nieuwe Threshold je huis binnen. Dat deze Engelsen garant staan voor goede kwaliteit wist ik al, dat is ook algemeen bekend, maar ik denk dat 'Dead Reckoning' misschien wel zal uitgroeien tot hun beste album tot dusver.

Iets wat meteen opvalt is de zeer prominente zware gitaarsound, een stevige riff met pompend tempo opent het album en legt meteen de lat zeer hoog. Misschien een gevolg van de labelswitch van Inside Out naar Nuclear Blast? Met het zeer pakkend gezongen 'Slipstream' zit je meteen in het album (luister naar dit nummer op hun website!) en pas wanneer de laatste tonen van 'One Degree Down' in je hoofd na-echoen kun je even bijkomen. 'Pilot In The Sky Of Dreams' is een ander hoogtepunt, 'Elusive' ook en 'Disappear' is het gevoelige rustpunt van de plaat. De productie is stevig, strak en helder, precies zoals bij de band hoort. 'Dead Reckoning' is het achtste studioalbum van Threshold en het is daarmee erg bewonderingswaardig dat er nog zoveel inspiratie, variatie en creativiteit onder de bandleden rondwaart. Zeer indrukwekkend en prijzenswaardig. Het spijt me meneer Dominici, maar Threshold gaat met er de hoofdprijs van deze maand vandoor, en het is naar mijn geheugen pas de eerste keer dat ik een maximale score uitdeel. Hundred points from the Lords Of Metal jury dus.