Silent Force - Walk The Earth

Silent Force - Walk The Earth

Label : AFM Records | Archiveer onder heavy / power metal

Eddy : Afgelopen jaar gingen mijn vrouw en ik voor de derde keer naar de Europese basdag in Duitsland. Dat is een leuke dag basgitaartjes, versterkers en basartiesten kijken. Klinkende namen uit de baswereld zijn daar aanwezig om hun kunstjes te tonen op een podium, in de stands van de fabrikanten en via clinics en workshops. Jammer genoeg puilt de line-up meestal niet uit met artiesten uit het genre waar dit ezine over schrijft maar ieder jaar was er wel een heavy verrassing aanwezig.

Het eerste jaar ontmoette we zo de bassist van Hammerfall, Magnus Rosn. Hij stond niet op het affiche genoteerd toch bleek hij op het laatste moment te zijn toegevoegd aan het programma door zijn basfabrikant. Het jaar daarna konden we genieten van de hoogstandjes van de inmiddels ex basman van Pain Of Salvation Kristoffer Gildenlow. Afgelopen jaar kwamen we zo de gitarist van Silent Force Alex Beyrodt tegen. Hij was daar eigenlijk als standhouder van een of andere versterker of gitaarmerk. Toen we met hem sproken vertelde hij ons dat hij zojuist de laatste hand aan de nieuwe Silent Force plaat had gelegd. Die zou dan enkele maanden later uitgebracht worden. Dat was voor mij een goede reden om bij mijn hoofdkantoor aan de bel te trekken om me zelf de promo van die CD te regelen.

Een paar weken geleden viel die plaat 'Walk The Earth' dan ook op mijn deurmat en sindsdien heeft die al vele overuren in mijn speler gemaakt. Ik heb hem dus al vele malen beluisterd en op voorhand kan ik al zeggen dat die zeker ergens in mijn top vijfentwintig van 2007 zal belanden. Deze schijf heeft alles wat een heavy metal fan mag verwachten van zijn muzikale keuze. Dit album is snel, heavy en gemeen. Allereerst hoor je Alex Beyrodt allerlei hoogstandjes met zijn snareninstrument uithalen. Ik heb het dan over ijzersterke riffs, ritmes en solo's. Ik durf dan ook gerust te beweren dat deze Alex die vroeger ook in bands zoals Sinner, The Sygnet en Wild Axes speelde aan de top van de Duitse wehrmacht, uh gitaarmacht behoort. Ook aanwezig is de strakke drummer Andre Hilgers die zojuist de drumstoel van Mike Terrana bij Rage heeft overgenomen. Verder zien we bassist Jrgen Steinmetz een perfect ritme en een lekker groove neerzetten en toetsenist Torsten Rohre de overgebleven gaatjes dicht plamuren met zijn mooie toetsgeluidjes. Het belangrijkste echter vind ik de zanger, dat is D.C Cooper, een vocalist die ik al vereer sinds hij deel uitmaakte van Royal Hunt. Nog sterker, toen hij die band verliet verloor ik ook mijn interesse in deze Deense band. Gelukkig kwam deze zanger daarna sterk terug met een eigen soloplaat, gastoptredens bij diverse projecten en uiteindelijk als zanger van het Duitse Silent Force. Deze relatie duurt nu al zo'n zeven jaar en hij de nieuwe cd van deze groep is alweer de vierde in een rij. Omdat het 'geschreeuw' van D.C nogal doet denken aan het stemgeluid van Rob Halford en ook de stijl muziek een hoop doet denken aan die van Judas Priest lijkt het me veilig om te zeggen dat Silent Force eigenlijk een moderne versie van Judas Priest is. Dus Priest fans kunnen gerust eens naar de platenzaak wandelen om deze nieuwe schijf van de 'Stille Kracht' eens uit te checken.

Een hoogtepunt op een plaat met alleen hoogtepunten aan te wijzen is eigenlijk best wel moeilijk maar als je mijn een geweer tegen het hoofd zou zetten en mij zou dwingen tot een uitspraak dan zou ik het laatste nummer van deze schijf willen noemen. Ik heb het dan over het snelste deuntje 'Picture Of A Shadow'. Zo wil ik mijn metal hebben en niet anders!