Waltari - Release Date

Waltari - Release Date

Label : Dockyard1 Records | Archiveer onder different metal

Jasper : Kermis. Je bent er gek op of je haat het. Persoonlijk neig ik altijd meer naar het laatste, en dat is precies de reden waarom ik zo mijn reserves heb bij Waltari. De Finnen maken namelijk al vanaf het begin van de jaren negentig de muzikale equivalent van dolgedraaide reuzenraden en penetrante zuurstokkenlucht met hun mix van punky metal, techno en pop.

Zo ook op de nieuwe plaat 'Release Date'. Op de eerste drie tracks 'Get Stamped', 'Big Sleep', en 'Let's Puke Together' valt het allemaal nog wel mee met de kermis en horen we een kruisbestuiving tussen Faith No More's funky keyboard rock en heavy metal terwijl je er ook makkelijk de pogo op zou kunnen dansen. Vanaf de mega track 'Cityshamaani', die onderverdeeld is in vijf losse nummers, gaat Waltari pas echt compleet 'berserk'. De band schiet heen en weer van Mr. Bungle funk naar New Order techno en er wordt afgesloten met een heuse power ballad van precies dertien minutenda's even slikken inderdaad. 'Release Date' gaat daarna nog verder met meer nummers in de stijl van de eerste drie die voor de rest dus ook best maf zijn maar vergeleken met het midden van de plaat nog redelijk in het gelid blijven. De teksten zijn naast gestoord ( 'Let's Puke Together', 'Sex In The Beergarden') vooral ook erg slecht gearticuleerd en geschreven met een waardeloos gevoel voor grammatica. Alles in acht genomen blijf ik vooal zitten met een dubbel gevoel; 'Release Date' van Waltari is een indrukwekkende achtbaanrit met allerlei onverwachte wendingen maar het blijft wel een kermis en de dreiging bestaat steeds dat het wagentje ontspoort. De keuze is dan ook aan U; pre-koop luisterbeurt verplicht!