Machine Head - The Blackening

Machine Head - The Blackening

Label : Roadrunner Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Patrick : FUCK YOU AAAAAAALLLLLLLLL! Niets meer en niets minder! Net als op al het voorgaande werk staan de teksten van Robb Flynn vol kritiek op de samenleving en hij maakt, zonder een blad voor de mond te nemen en met emotioneel geladen teksten, wederom overtuigend duidelijk zijn buik vol te hebben van de donkere, naargeestige sfeer waarin de wereld zich bevindt.

Niets nieuws onder de zon dus op de nieuwe Machine Head cd? Vergeet het maar! Hoewel er op 'The Blackening' wordt voortgeborduurd op het brute, strakke geluid dat wat we al op 'Through The Ashes Of Empires' voorgeschoteld kregen, pakt Machine Head uit met melodieuze(re), technischere en minder pakkende songs boordevol ingewikkeldere passages, vettere riffs en vlammende gitaarsolo's. De beukende, groovy gedeeltes, de technisch hoogstaande uitvoering, de oprechtheid, passie, agressie, de stuwende dynamiek en de complexiteit zijn gebleven. Daarnaast zijn ook nu de nummers aangevuld met allerhande geluiden, tokkeltjes, tinkeltjes en andersoortige experimentele frutseltjes, wat het geheel een heel vol, haast overladen geluid meegeeft. Maar het resultaat mag er dan ook wezen! Zo bezitten nummers als 'Aesthetics Of Hate' en 'Wolves' een wreedheid en kracht die het debuut van Machine Head toch minstens evenaart.

Ook de lengte van de nummers springt in het oog; vier nummers van rond de tien minuten staan er op 'The Blackening'. Wel schuilt er een gevaar in deze speelduur; het aan elkaar plakken van verschillende stukken lijkt soms, tegen het einde van het nummer, zo nu en dan te ontaarden in een richtingloze, te versnipperde combinatie van gedeeltes ('Clenching The Fist of Dissent') die bloedeloos weg faden. Dit neemt echter niet weg dat de moderne wijze van het benaderen van nummers, de fenomenale uitvoering en het intense gitaargeluid ervoor gezorgd hebben dat 'The Blackening' een grootse, brutale muzikale belevenis geworden is.

Nooit hetzelfde album twee keer zonder daarbij iets van een herkenbaar eigen geluid los te laten en daarnaast ook voortdurend op zoek te zijn om de eigen muzikale grenzen te verleggen het is weinig bands gegeven. Laat je daarom niet door de titel om de tuin leiden: 'The Blackening' is misschien wel Machine Head's meest heldere, overtuigende cd tot nu toe!