Daath - The Hinderers

Daath - The Hinderers

Label : Roadrunner Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Richard G. : Als je het doet moet je het maar meteen goed doen. Dat moet het motto geweest zijn van de Amerikaanse experimentele death metal band Daath. Aan het Roadrunner debuut (niet de minste maatschappij) 'The Hinderers' werkten namelijk namen mee als James Murphy (o.a. ex-Death), Andy Sneap en Colin Richardson. Behalve dit dure lijstje valt op de website ook te lezen dat 'The Hinderers' het eerste concept album in een reeks van maarliefst dertien zal zijn. Ik zal u niet vervelen met een uitgebreide toelichting van dit op de Kaballah geïnspireerde concept, maar het even bij de muziek houden. Mocht u hier toch in geïnteresseerd zijn, het een en ander is in groot detail uitgewerkt op de mooie website van de band.

Het geluid van Daath is op z'n minst hoog origineel te noemen. De death metal riffs zijn gedrenkt in de elektronica en het keyboard speelt een prominente rol met allerhande bijgeluiden en bombastische effecten wat resulteert in een eng en mysterieus sfeertje. Voor wat betreft het riff werk ligt Samael (ten tijde van 'Eternal' en 'Passage') het meest voor de hand als vergelijking, maar Daath doet veel meer dan stampende riffs spelen. Progressieve elementen worden niet geschuwd: men is niet bang om een rustige melodieuze passage in te bouwen en het gitaarwerk is bij vlagen technisch zeer verzorgd met klinkend soleerwerk. Het geluid van Daath is absoluut niet makkelijk in woorden te vangen en zou eenieder eigenlijk zelf moeten ervaren. 'The Hinderers' blinkt uit in apart-heid ('Dead On The Dance Floor' lijkt bijvoorbeeld zwaar beïnvloed door de act Aphex Twin) en maakt mij erg nieuwsgierig naar de volgende twaalf (goed voor een carrière van zo'n 26 jaar?) platen.