Helloween - Live On Three Continents

Helloween - Live On Three Continents

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder heavy / power metal

Release type: DVD/Video

Patrick : Met meer dan honderd shows in veertig landen was Helloween in 2005 en 2006 onderweg tijdens hun Keeper Of The Seven Keys - The Legacy World Tour. Tijdens deze tour werd er op drie continenten tijdens drie verschillende shows opnames gemaakt: in Zuid-Amerika (Sao Paulo, Brazilië), Europa (Sofia, Bulgarije) en Azië (Tokyo, Japan). En van deze opnames brengt het Duitse vijftal een dubbel DVD en dubbel CD uit, waarbij de nadruk ligt op de show in Sao Paulo.

”Sao Paulo, this is just great to be back!” Dat de band de nadruk legt op de show in Sao Paulo is begrijpelijk, want die 6.000 Brazilianen gaan echt volledig los en staan de bijna twee uur durende show volledig mee te brullen. Sterker nog; af en toe ('Future World', 'Dr. Stein') lijkt de band overstemd te worden door de duizenden kelen die mee blèren! De ambiance komt goed over op de DVD en dit geeft het ultieme live gevoel mee. Essentieel voor elke live release! Zet daarnaast een prima belichting, een meer dan uitstekend en helder geluid, diverse camera standpunten die voor verschillende invalshoeken zorgen en een licht interactief tintje: gedurende het concert verschijnt er ook geregeld een pompoen in het linker hoekje waarmee geschakeld kan worden naar hetzelfde nummer tijdens de show in Sofia of Tokyo.

Sao Paulo … you guys rock! Deris maakt gedurende het hele concert een erg charismatische indruk en ook bij de rest van de band straalt het plezier er vanaf. Weikath wil nog wel eens ietwat apathisch en stoïcijns met een sigaret in zijn mond op het podium staan, maar niets van dat deze keer! Zijn handelsmerk, de sigaret, is wel aanwezig, maar ook Michael schijnt te genieten. Het plezier van de band komt nog eens extra tot uiting in de flauwekul voor de show, maar ook tijdens de gitaarsolo van Sascha, als ook drummer Dani Löble zich ermee gaat bemoeien en op een mini gitaar het duel met Sascha aangaat. Niet alleen qua uitstraling, maar ook zangtechnisch brengt Deris het er prima vanaf; schijnbaar moeiteloos weet hij ook nummers als 'Eagle Fly Free', 'I Want Out' en 'Dr. Stein' te vertolken. Wellicht dat dit de weemoed van diverse Helloween fans van het eerste uur naar Kiske doet verstommen. En anders verderop in dit issue toch maar eens lezen wat Deris hierover zegt?

”Sao Paulo, are you ready to fly?” De nadruk van gespeelde nummers ligt op de drie 'Keeper Of The Seven Keys' cd's. 'Eagle Fly Free', 'The King For A 1000 Years', 'Keeper Of The Seven Keys', 'A Tale That Wasn't Right', 'Future World', 'The Invisible Man', 'Mrs. God', 'I Want Out', 'Dr. Stein' … je komt ze allemaal tegen. Dit betekent echter ook dat er weinig ruimte voor tracks van andere cd's is. Slechts 'Power', 'Mr. Torture', 'If I Could Fly' en 'Hell Was Made In Heaven' verschijnen ten tonele, wat betekent dat er dus geen plaats was voor bijvoorbeeld 'Perfect Gentleman', 'Push', 'I Can' of kraker van het eerste uur 'Ride The Sky'.

Als bonus op de DVD staan 'Occasion Avenue', opgenomen in Tokyo, en 'Halloween', opgenomen tijdens het Masters Of Rock festival in Vizovice, toegevoegd (deze staan wel op de CD), wat nietszeggende interviews, de video clips van 'Mrs. God' en 'Light The Universe' en wat dwaze filmpjes van de heren op tournee. 'Keeper Of The Seven Keys - The Legacy World Tour 2005/2006 Live On 3 Continents' komt in drie verschillende uitgaven op de markt. Naast dat zowel de dubbel DVD als dubbel CD los verkrijgbaar zijn, komt er ook een gelimiteerde oplage uit waarbij de dubbel DVD en CD in een speciale digipack wordt gelanceerd.

Natuurlijk is het allemaal geen verrassing meer wat Helloween hier brengt en weet iedereen wat hem/haar te wachten staat, maar de wijze waarop het wordt uitgevoerd en vooral het plezier waarmee is opvallend! Wie dacht dat Helloween al volledig ter ziele was, komt van een koude kermis thuis. Bijna vijfentwintig jaar na de oprichting laat de band zien en horen hoe een live DVD en CD in elkaar hoort te steken. Hulde! Obrigadoooooooooo!!!