Red Harvest - A Greater Darkness

Red Harvest - A Greater Darkness

Label : Season Of Mist | Archiveer onder industrial / ebm

Frank D. : Ik was op deze plek vol lof over het vorige album van Red Harvest. U weet wel, dat combo black metal industrilen uit Noorwegen. Na twee jaar touren en een verandering van label zijn de mannen nu terug met 'A Greater Darkness'. En het moet gezegd worden: het is inderdaad donkerder dan ooit.

'Internal Punishment Programs' lag geheel in de lijn van diens voorganger 'Sick Transit Gloria Mundi' en van dit 'A Greater Darkness' kan eigenlijk hetzelfde worden gezegd. Het geluid is nog steeds een duistere mix van black metal en noise-achtige industrial. Waar het nieuwe album zich echter door onderscheidt is zijn toegankelijkheid. "Toegankelijk?, zie ik fans nerveus opveren. Nee, geen zorgen, dit is nog steeds 100% pure onversneden Red Harvest, maar het metalen randje is nog beter geslepen en de bliepjes en geluidjes worden nog effectiever ingezet. Ook in dit geval is minder meer (effect). Het resultaat is het sterkste en meest diverse album van de mannen tot nu toe. Zwaar, log, donker, gitzwartkortom, heerlijk slopende doom druipt de stereo uit op mijn kantoor. Nummers als 'I Sweat W.O.M.D.', het schitterende 'Hole In Me', dat niet zou misstaan als filmmuziek, en de opener 'Antidote' geven een dwarsdoorsnee van wat de luisteraar staat te wachten tijdens deze tien nummers lange afdaling naar de catacomben van het menselijke brein. Tel daarbij op dat de productie wederom top is, het artwork tot in de puntjes verzorgd en het moge duidelijk zijn: dit is een toppertje.

Samenvattend Red Harvest komt met een meer dan waardige opvolger van 'Internal Punishment Programs' op de proppen, die weliswaar geheel in de stijl van de band past, maar toch weer een andere kant laat horen. Chapeau!