Plastilinovy JiNN - Mirage

Plastilinovy JiNN - Mirage

Label : Eigen beheer | Archiveer onder alternative / pop

Frank D. : Ok, noem me gek, maar als je mij nu vraagt noem eens een band uit het bruisende Kazakstan dan moet ik je het antwoord schuldig blijven. Tot voor kort in ieder geval wel, want sinds enkele dagen ken ik er een: Plastilinovy JiNN. De hoofdredactie dropte namelijk op een regenachtige middag het album 'Mirage' op mijn desk. En om heel eerlijk te zijn: het valt nog niet eens tegen….

Even voorstellen: de band begon in 1997 en blijkt behoorlijk populair te zijn in eigen land. De groep bracht al eerder een CD uit en die was dus in eigen land een succes. De teksten zijn in het Russisch en voor mij helaas volledig onnavolgbaar. Gelukkig is er achtergrondinformatie te vinden op de website van de band. De band staat duidelijk volledig los van de gangbare trend om maar zoveel mogelijk te klinken als al die andere bands uit het Westen. Neen, dit is zo'n band die zijn eigen ding doet. Eigenzinnigheid puur. En het moet gezegd worden: ik vind dit gewoon lekkere muziek. Ik weet dat dit een vreemde formulering is, maar stijltechnisch is dit moeilijk te definiëren. Het geluid laat mij nog het meest denken aan een zwaar gepimpte versie van Neue Deutsche Welle uit de jaren tachtig met een flinke scheut gitaarwerk. En dat levert bij mij zeker punten en veel sympathie op. Luister maar eens naar 'I Pusty Padaet Sneg', 'Mirage' en 'Poka Angely Spyat' en het is duidelijk waarom. Grappig en poppy is het in ieder geval. Dit is zo'n CD die het zou kunnen schoppen tot kult CD in bepaalde kringen. Enig minpuntje is dat 'het maar 28 minuten duurt.

Conclusie? Dit is een schijf die je of bagger vind of die je in je hart sluit als een leuke ontdekking op een koude wintermiddag. Ik doe het laatste met veel liefde en sympathie. Als ik ooit in de buurt ben als deze band live speelt, ga ik in ieder geval een kijkje nemen.