Middian - Age Eternal

Middian - Age Eternal

Label : Metal Blade | Archiveer onder doom metal

Jasper : Verslikte u zich ook bijna in uw waterpijpwater toen het nieuws bekend werd dat YOB er mee stopte? Misschien pinkte u zelfs wel even een traantje weg? Niet? Ga u dan even schamen en breng u zelf een beetje op de hoogte met het laatste album 'The Unreal Never Lived'. De rest van de YOB-lievende mensheid mag ik via deze weg verheugd stemmen want het band opperhoofd Mike Scheidt is helemaal terug, hij heeft alleen de naam van zijn doom-clubje veranderd in Middian.

Na het vertrek van het basbeest Isamu en drummer Travis vond Scheidt het wel zo eerlijk om de bandnaam YOB dood te verklaren. Gelukkig voor de fans is dat ook eigenlijk het enige wat echt dood is aan de band, want om nou te zeggen dat er met Middian een radicale koerswijziging qua stijl heeft plaats gevondenniet echt. De vijf nummers klokken weer lekker dicht bij of ver over de tien minutengrens, het tempo is weer traag als stroop, en Scheidt's hoge uithalen zijn net als de diepe grunts weer zo vet als Sugar Lee Hooper op een warme dag. Stonerdoom zoals maar n band die kan maken vandaag de dag, of ja, misschien moet ik nu twee zeggen.

Er zijn overigens wel een paar aanmerkelijke verschillen tussen 'The Unreal Never Lived' en 'Age Eternal'. Waar de laatste YOB plaat af en toe bijna mantra-achtige psychedelica bevatte en over het geheel vooral ontzettend zwaar en traag was, daar gaat bij Middian veel meer om de dynamiek tussen hard/zacht en traag/snel(ler). Opener 'The Dreamless Eye' en ook nummer vier 'The Celebrant' doen namelijk bijna aan Mastodon denken, terwijl de rest van de songs allemaal beginnen met een clean intro om vervolgens uit te barsten in een moddervloedgolf van geweld. Ook hebben de cleane zangpartijen van Scheidt weer iets meer ruimte gekregen ten opzichte van de laatste YOB plaat. Zo ontstaan er wat herkenbaardere nummers, al hoeft de band zich niet druk te maken om ooit een 'Top Of The Pops' optreden te doen. Al met al is dit weer een heerlijk plaatje voor alle metal liefhebbers en een absolute verplichte aankoop voor fans van woeste doom met een stoner randje. De YOB fanschare kan opgelucht ademhalen, nu nog een Nederlands concert!