Soilwork - Natural Born Chaos

Soilwork - Natural Born Chaos

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder

Horst : Ik weet nog wel dat ik vorig jaar ontzettend in mijn nopjes was met 'A Predator's Portrait', de voorloper van de nieuwe Soilwork schijf. Vooral die meesterlijke combinatie van melodie en brutaliteit deed (en doet) mij werkelijk watertanden, en dit album eindigde dan ook vrij hoog in mijn persoonlijke jaarlijst. Met 'Natural Born Chaos' verscheen vorige maand de opvolger, en ik was dan ook best wel nieuwsgierig in hoeverre de band zich verder ontwikkeld zou hebben. Wel, ik moet je bekennen dat ik na de eerste luisterbeurt wel even moest slikken. De CD klinkt in vergelijking met de voorganger een stuk melodieuzer, en de keyboards hebben een beduidend grotere rol gekregen. Qua zang is er ook voortgegaan op reeds ingezette paden, en de verhouding tussen clean en grunt-achtig schommelt zo rond de 50/50.

Maar het is wel een groeibriljantje, want na een paar keer draaien begint het kwartje te vallen, en ontdek je dat er gewoon geweldige nummers op deze plaat staan, die ook nog eens een prima productie hebben meegekregen. Verantwoordelijk voor die productie was de alom bekende (en beruchte) Devin Townsend, die ook nog een stukje meezingt op de track 'Black Star Deceiver'. Dit is trouwens toevallig ook n van de beste nummers op 'Natural Born Chaos' (vooral dat jaren 70 Hammond-achtig gebruik van keyboards is erg verassend), niet zozeer omdat Devin meegalmd, maar het is gewoon een berenummer. In diezelfde categorie vallen ook tracks als 'Follow The Hollow', 'The Flameout' en 'Mindfields'. Er wordt voor de rest prima gemusiceerd, de nummers zijn lekker gevarieerd en vervelen geen moment, en ook het artwork ziet er weer prachtig uit (Travis Smith uiteraard). Ja hoor, ik ben wederom een zeer tevreden mens, maar wat ik eigenlijk het mooiste aan deze plaat vind is dat Soilwork zo langzamerhand een echt eigen gezicht heeft gekregen, een eigen stijl zo U wilt, en dat gebeurt te weinig de laatste jaren. Hulde!