Beneath the Massacre - Mechanics of Dysfunction

Label : Prosthetic Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Menno : Beneath the Massacre is voor mij een verhaal apart. Ik houd enorm van death metal en dan niet alleen van die lompe; voor zowel wat hoogtechnisch als melodieus werk ben ik af en toe wel te porren. De enige eis die mijn smaak er verder dan aan stelt is dat de muzikanten duidelijk kunnen maken dat ze er gevoel in hebben zitten en er met passie aan hebben gewerkt. En daar is het waar Beneath the Massacre bij mij afhaakt.

Laten we eerst voorop stellen dat de band enorm bruut is, en wel door de zware mix en brute zang van Elliot Desgagnes. De muziek eromheen (de gitaarriffs dus) combineren vervolgens de lompheid van een band als Suffocation met de hypernerveuze aard van Dillinger Escape Plan. Dit zorgt voor een bijna klinische gang van zaken binnen de composities van Beneath the Massacre. Weinig structuur en hikkende riffs zorgen voor een emotieloze kakofonie van tonen. Het is duidelijk; love it or hate it. Buiten kijf staat verder wel natuurlijk dat dit een enorm professioneel debuut is voor een band met verder maar één demo in de zak. Ik ben wel benieuwd hoe dit live gaat klinken want het lijkt me verdomd lastig om deze enorme complexiteit met slechts een enkele gitarist uit de verf te krijgen. Concluderend kan ik zeggen dat 'Mechanics of Dysfunction' bij mij gemengde gevoelens oproept; enerzijds professioneel en muzikaal enorm complex, anderzijds te veel van het zelfde en veel te chaotische composities. Voor de liefhebbers is dit natuurlijk aan te raden. Voor antimodernisten niet.