The Fall Of Every Season - From Below

The Fall Of Every Season - From Below

Label : Aftermath Music | Archiveer onder doom metal

Vera : Dit is nog eens een mooi album om diep in de kussens weg te zakken, de ogen te sluiten en je mee te laten voeren op de betoverende klanken, de strelende loutering die allerbeste doom metal te bieden heeft. Je merkt het al aan het grijze artwork: een wanhopige, machteloze figuur, kale bomen in een troosteloos landschap, alles straalt melancholie uit. Dit is een éénmansproject van de Noor Marius Strand die zelf alles schreef en opnam in zijn studio: zang (zowel diepe grunts als weemoedige vocalen), elektrische en akoestische gitaren, piano, bas, drums en programmering.

In de herfst van 2004 begon dit allemaal. Marius verliet Nyctanthous en vatte het idee op om voortaan kalme, melancholische muziek te maken. Wel moest het gekoppeld blijven aan een zekere brutaliteit. En dan krijgen we al vlug doom/death metal; op zich niets nieuws, maar dit 'From Below' is een must geworden voor elke fan van Opeth, Anathema, Draconian en Saturnus. Dat zijn muziek potentie had ondervond Marius toen hij het veertien minuten lange 'Her Withering Petals' op het internet plaatste. De positieve respons trok de aandacht van Aftermath en dit label bracht begin januari het debuut 'From Below' op de markt. Vijf lange doom epossen waarvan er drie de grens van tien minuten ruim overschrijden. Heerlijk!

De nummers zijn met elkaar verbonden door een concept over verbroken relaties en wat daaruit voortvloeit. 'From Below' opent zijn deuren met duistere geluiden en akoestische, zweverige gitaren. Zware doom riffs vallen in en worden aangezet met lage, krachtige grunts. Later is er gewone zang die dromerig klinkt en soms wat weg heeft van Anathema en zelfs Radiohead. Akoestische gitaren en heldere zang staan centraal in 'Sisyphean'. Het dertien minuten durende 'The Triumphant Beast' kent ook dit afwisselende zware doom patroon met zachtere stukken, waar instrumentatie en zang een introvert karakter hebben. Pianoklanken zorgen voor een beschouwende sfeer in 'Escape Of The Dove' dat Marius opdraagt aan zijn vriendin. Het opus magnum van dit imponerende debuut is het nummer dat op internet zo populair werd. 'Her Withering Petals' biedt vijftien minuten lang prachtige, uitwaaierende gitaarlijnen vol echo en galm, de naam Simon & Garfunkel schoot me zelfs te binnen bij de harmonieuze zang, maar de zweverige, lang aangehouden klanken hebben een afdoend tegenwicht door krachtige uitbarstingen van zware doom riffs en nietsontziende grunts. Niet voor niets werd dit beschreven als progressieve doom metal, daar kan ik het volmondig mee eens zijn. Erg aanbevolen om de donkere winterdagen door te komen!