Swallow The Sun - Hope

Swallow The Sun - Hope

Label : Spinefarm | Archiveer onder doom metal

Vera : Als we geloof hechten aan de mythe dat een derde album heel erg belangrijk is voor een band, dan doet Swallow The Sun met 'Hope' alvast een geslaagde zet naar eeuwige roem. Natuurlijk waren het debuut 'The Morning Never Came' en het al even meeslepende 'Ghosts Of Loss' ook al cd's waarbij je dacht: "Verdorie, deze band heeft iets speciaals. Welnu, dames en heren, op 'Hope' is dit toen nog ontluikende talent tot volle ontplooiing gekomen en kunnen we zonder dralen de superlatieven boven halen.

In het geval van Swallow The Sun is het bovendien hartverwarmend om vast te stellen dat ik niet de enige ben die behoorlijk ondersteboven is van deze band. In het verleden werden ze immers al gelauwerd met nominaties, onverwachte hitlijstbestormingen en algemeen respect van allen die de Finse band leerden kennen. En deze tendens van groeiend succes en tekenen aan de wand dat dit heel groot gaat worden zetten zich verder: ze zijn onlangs getekend door het grote Spinefarm Records en op 'Hope' zijn vocale bijdragen te vinden van Jonas Renske (Katatonia) en Tomi Joutsen (Amorphis). Dat zijn gerenommeerde namen in het genre.

Maar alle eer gaat natuurlijk naar de band zelf die werkelijk kanjers van doom composities geschreven heeft. De bedachtzame, haast fragiele passages met murmelende teksten en ingehouden instrumentarium vloeien namelijk weer eens naadloos over in de verscheurende uitvallen met grunts (en ja, zelfs zang die soms heel dicht bij black metal komt). Alleen is het ditmaal allemaal nog beter gedaan: de melodien zijn nog meer beklijvend, de drums laten je nog meer opveren, de melancholieke gitaarlijnen ontroeren je nog meer, en de productie is nog beter.

Omdat dit gewoon n groot, verrukkelijk doom feest is, pik ik er slechts enkele opvallende nummers uit. 'The Justice Of Suffering' is het nummer waar we de heel herkenbare stem van Jonas Renske horen. Prachtig, zoals steeds, en een weergaloos contrast vormend met de woeste grunts van Mikko Kotamki. Maar ook het volgende nummer draagt wel een kleine Katatonia stempel in de herhalende gitaarnoten. 'Don't Fall Asleep (Horror Pt. 2)' is het nummer dat het eerst blijft hangen wanneer je bezig bent de plaat te leren kennen en als dusdanig is het een schrandere beslissing om dit als eerste single uit te brengen. Inmiddels is het zijn zegetocht in de Finse hitlijsten al volop begonnen. Let op de perfecte overgang - ook hier weer - van huiveringwekkend ingetogen momenten naar majestueuze doom erupties. In 'These Hours Of Despair' krijgen de volle toetsentapijten een speciale vermelding van me. Ook deze verfraaien weer constant het geheel, maar hier scheppen ze bijna een gotische sfeer tegen de strakke afgemeten riffs. 'The Empty Skies' is het hardste nummer van de plaat en in 'Doomed To Walk The Earth' horen we etherische, hoge vrouwenzang op de achtergrond van het pikzwarte palet dat deze regale doom kenmerkt. Dit is het toppunt van elegisch charisma! Verplichte kost voor elke liefhebber van duistere muziek die je raakt tot in het diepste van je ziel. En schaf zeker het gelimiteerde digipack aan want daarop staat het nummer 'These Low Lands' met een prachtige (clean) gastvocalen van Tomi Joutsen (cleane zang). Mis Swallow The Sun niet wanneer ze in april onze "Lowlands bezoeken, samen met Moonsorrow!