Nightrage - A New Disease Is Born

Nightrage - A New Disease Is Born

Label : Lifeforce Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Patrick : Het blijft qua bezetting rommelen binnen het Griek/Zweedse Nightrage. Grote spil in Nightrage is nog steeds gitarist Marios Iliopoulos (ex-Exhumation), maar nadat Gus G. (Firewind) maart 2006 opstapte, was Marios nog het enige bandlid die vanaf de oprichting al bij de band betrokken was. Bassist Henric Clarcson was ook op 'Descend Into Chaos' al aanwezig, maar zanger Jimmie Strimmel en drummer Alex Svenningson zijn nieuwe gezichten binnen de band. Een maand voor de release is het viermanschap echter nog uitgebreid tot een vijftal; de komst van gitarist Constantine doet het Griekse aandeel van de band in elk geval weer stijgen.

De derde cd van Nightrage verschijnt bij Lifeforce Records (en niet meer bij Century Media). Het hoge niveau van de eerdere cd's 'Sweet Vengeance' (2003) en 'Descend Into Chaos' (2005) wordt, ondanks de vele wisselingen, ogenschijnlijk moeiteloos gehandhaafd. De death en thrash invloeden zijn nog alom aanwezig, waarbij vooral de variatie en kwaliteit van de composities, het gedegen gitaarwerk en het stemgeluid van Jimmie opvallen. De nummers zijn sterk van opbouw en de afwisseling is groot; beukende nummers ('Death-like Sentence', 'Drone') worden afgewisseld met nummers met een melodieuzere inslag ('Reconcile' en 'Scatching'). Ook binnen de nummers is verscheidenheid troef; zo worden snelle gedeeltes geregeld onderbroken door een rustigere passage ('Spiral', 'Scatching'). De muziek is vooral gebouwd op boeiende riffs, beknopte solos, intens drumwerk, interessante baslijnen en vocalen die zowel agressief als af en toe melodieus zijn. De strot van Jimmie is erg overtuigend; al brullend geeft hij de nummers erg veel brute en emotionele kracht, agressie en overtuiging mee. Zijn gebrul wordt zo nu en dan in de refreinen (o.a. 'Spiral') aangevuld met clean vocals, wat een compleet geheel oplevert. Afsluiter en titelnummer 'A New Disease Is Born' is een instrumentaaltje, waarin Marios alle ruimte neemt en krijgt om zijn vaardigheden op de gitaar te laten horen. De productie, gedaan door Jacob Hansen, is erg sterk en geeft de nummers een helder, maar toch ook fors geluid mee.

Ondanks de voortdurende wisselingen binnen de band, weet Nightrage wel aanhoudend met hoogstaande melodieuze death metal op de proppen te komen en 'A New Disease Is Born' is daar geen uitzondering op. Indrukwekkend schijfje!