Grayceon - Grayceon

Grayceon - Grayceon

Label : Vendlus Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Vera : Grayceon is een trio uit San Francisco dat alleen de liefhebbers van erg ingewikkelde progressieve muziek met enige jazz en blues invloeden zal interesseren. Ik denk hierbij aan het publiek van Frank Zappa en Van Der Graaf Generator. Zeuren we gewoonlijk over het feit dat iets niet origineel is wel, dit is origineel, maar of het veel lezers zal bevallen betwijfel ik. De uitgesponnen composities zijn opgebouwd rond drie instrumenten: cello, gitaar en drums. Daarbij wordt sporadisch op een lijzige manier gezongen, maar die zang is de zwakste schakel van Grayceon.

Wie zijn deze duidelijk erg kundige muzikanten? Op cello Jackie Perez Gratz (Amber Asylum, Giant Squid), op gitaar Max Doyle (Walken) en op drums Zack Farwell (Walken). Eerlijk gezegd allemaal namen die me niets zeggen, maar dit heeft dan ook niets of weinig met metal of rock te maken. Aangezien cello het leidende instrument is dat ook de voornaamste melodielijnen voor zijn rekening neemt, dit in samenspel met de soms vrij harde laaggestemde gitaren, krijgen we een heel aparte klankkleur die aanvankelijk verfrissend is, maar ook geen hele plaat blijft boeien. De kick is namelijk nogal vlug voorbij. Het inventieve drumwerk dat heel organisch klinkt is ook apart te noemen. De zang is een kwestie van "love it or hate it, voor mij werkt ze behoorlijk storend door de zeurderige intonatie.

De lange nummers (slechts vier en het album duurt vijfenveertig minuten) kennen allen een kalm begin, waarna men opbouwt tot een drukke boel waarbij er flink op los gemept wordt. Het korte 'Song For You' is niet alleen uitzonderlijk door zijn korte lengte, maar gewoon een jazzy jig dansje. En 'Ride' met zijn twintig minuten tja, dat is een lange zit. Voor de liefhebbers, zullen we maar zeggen. Die kunnen de band aan het werk zien in de USA en Canada in maart/april 2007 samen met Giant Squid en een Europese tournee is gepland in de herfst. Wilt u toch nog een metal link? Cellist Jackie Perez Gratz speelde ooit mee op albums van o.a. Neurosis en Today Is The Day.