Royal Hunt - The Watchers

Royal Hunt - The Watchers

Label : Eigen beheer | Archiveer onder

Evil Dr. Smith : De schrik sloeg me om het hart toen ik vorige maand de vernietigende Artension-recensie van Jack las. Dat loog er niet om! Wat is er toch met die band gebeurd sinds zij in 1996 zo indrukwekkend debuteerde met 'Into The Eye Of The Storm'? Elk jaar verscheen er braaf een CD'tje maar de plichtsgetrouwheid won elk jaar meer van de creativiteitsdrang. Met als voorlopig dieptepunt de voorlaatste CD 'Machinery', waarbij zelfs zanger John West mij begon te irriteren. En hij is toch niet de eerste de beste. Maar als ik Jack mag geloven dan kan het dus nog slechter En ja, het wordt dan ook steeds duidelijker dat de bandleden Artension er maar een beetje bij doen. Zelfs de solo-CD's van John West en keyboard-wizard Vitalij Kuprij klinken stukken beter dan de laatste Artensions. De band is verworden tot een klusje. Een bijbaantje. Zo is Vitalij nu verbonden met de zeer verdienstelijk Ring Of Fire en zingt John West sinds 1999 bij het Deense Royal Hunt. En daar gaat het nu deze keer om.

Een band dat in de jaren 90 een beetje in de marge liep te knoeien, maar sinds 'Paradox' uit 1997 en vooral sinds de aantrekking van John zijn ze er, in mijn oren althans, behoorlijk op vooruit gegaan. En sinds John bij de band zit zetten ze er ook behoorlijk de sokken in qua album-releases. Want na de eerdere CD's 'Intervention EP' (2000) en 'The Mission' (2001) is nu de trilogie compleet met de alweer enige maanden geleden verschenen 'The Watchers'.

Niet echt een compleet nieuw album, maar net als 'Intervention' een allegaartje van liedjes. Er staat de complete versie van 'Intervention' op. Een boeiend, bombastisch epos van een klein kwartier dat bol staat van melodieuze, symfonische hardrock met de bekende neo-klassieke inslag. Rainbow en Yngwie-fans zullen terecht smullen.
Vervolgens 4 live nummers. Geen idee waar en wanneer de nummers zijn opgenomen, maar lange songs als 'Lies' en 'Epilogue' luisteren heerlijk weg. RH is zeker niet de meest originele band, maar zorgen wel dat hun gevarieerde songs zeer gedegen worden uitgevoerd en hebben aanstekelijke arrangementen. Daarna 4 oude nummers die met de zang van John West in een nieuw jackie zijn gestoken. 'One By One', 'Clown In The Mirror', 'Day In Day Out' en 'Legion Of The Damned' komen oorspronkelijk van hun eerste 2 CD's 'Land Of Broken Hearts' en 'Clown In The Mirror' en zijn mij in hun originele versie niet bekend. Deze John-versies klinken wel aardig, maar het klinkt mij soms een tikje te gladjes. Ergens dreigt het kwartje verkeerd te vallen op de dunne scheidslijn van kunst en kitch. Ik mis ook een beetje de rauwheid in John's stem die ik in het verleden wel 'ns wat nadrukkelijker hoorde. Tenslotte is er nog een korte versie van 'Intervention' op het schijfje gekwakt om zodoende toch voor 70 minuten behoorlijk veel luisterplezier te zorgen.

John en Vitalij, blijven jullie nou maar bij je huidige bands en gooi de Artension-handdoek nu vlug in de ring, want jullie slaan je daar zelf gigantisch knock-out mee. Daar wordt niemand gelukkig van.