Heavenly - Virus

Heavenly - Virus

Label : AFM Records | Archiveer onder heavy / power metal

Eddy : Ik was het alleraardigst bandje Heavenly uit Frankrijk eigenlijk al een beetje vergeten. Ik heb een cd van hun in mijn verzameling ('Coming From The Sky') maar het is alweer lang geleden dat ik die voor het laatst heb beluisterd. Helemaal niet omdat die zo slecht is, ik vind hem zelfs heel goed maar mijn verzameling is de laatste jaren zo snel gegroeid dat je wel eens vergeet wat je allemaal nog op de planken hebt staan. Dan is het natuurlijk heel erg mooi als je weer eens een teken van leven van een band krijgt in de vorm van een promo van een nieuwe release.

Ik kan mij deze Fransmannen nog goed herinneren, ik geloof dat het ergens in 2000 was toen ik deze mannen in het voorprogramma van Stratovarius zag spelen. Toen ze klaar waren met hun optreden snelde ik mij naar hun toerwinkeltje om hun meest recente plaat van toen aan te schaffen. Een van de muzikanten kliederde zelfs nog een krabbeltje op mijn exemplaar. Hun nieuwe plaat heet 'Virus' en is een sterk bewijs dat deze muikanten nog niets van hun energie hebben verloren. Het bewijs daarvan is het feit dat elk deuntje op deze nieuwe plaat gelijk in je hoofd blijft hangen. Ze spelen nog altijd muziek dat zich in het vaarwater van groepen zoals Edguy, Freedom Call en Rhapsody bevindt maar vooral door het stemgeluid van zanger Ben Sotto haal je deze groep er onmiddellijk weer tussenuit. De composities van Heavenly zijn snel, swingend en vrolijk. Ja, vrolijk is het juiste woord. Terwijl ik dit verhaal uit mijn duim zuig luister ik naar de plaat en ik krijg goede zin. Mijn hoofd bangt met de muziek mee en ik prijs mezelf gelukkig dat ik dit baantje als recensent nog altijd mag doen. Weet je, ik heb er meestal een hekel aan als een band probeert een nummer van iemand anders als cover op eigen hun album probeert te persen maar zelfs dat is in het geval van Heavenly niet het geval. De keuze is misschien niet alledaags maar deze Fransmannen maken van een flut hitje zoals 'When The Rain Begins To Fall' van Jermaine Jackson & Pia Zadora nog eens een alleraardigst nummertje.

Eindelijk heb ik een 'Virus' binnengekregen die door menigeen verwelkomd zal worden.