Destruction - Thrash Anthems

Destruction - Thrash Anthems

Label : AFM Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Tormentor Erich : Het was al een tijdje bekend: het nieuwe Destruction album zou een 'Best Of' worden. Het zou echter geen doorsnee 'best Of' zijn, maar een verzameling van klassiekers opnieuw ingespeeld door de huidige line up (Schmier, Mike en Marc) en mede samengesteld door de fans. Het resultaat is dit 'Thrash Anthems' geworden, en ik ben er eigenlijk niet helemaal gelukkig mee.

Natuurlijk, een 'Best Of' is ideaal voor al die mensen die de band wel kennen maar nooit iets van ze hebben gekocht. Deze mensen kunnen nu meteen een mooi overzicht met Destruction klassiekers in huis halen, en daar is op zich helemaal niets mis mee. Dat de band ook nog de moeite heeft genomen om alle songs opnieuw in te spelen toont het zelfvertrouwen dat de groep anno 2007 heeft, en het zorgt tevens voor een duidelijke en krachtige productie. Maar er zijn natuurlijk ook thrashers onder ons die enkele (zo niet alle) klassieke Destruction albums al thuis hebben, zij het op cd (of zoals bij mij thuis) op elpee. En als ik dan het aparte geluid en gevoel van dat goeie ouwe vinyl vergelijk met die moderne productie van 'Thrash Anthems', dan mis ik toch iets. Op 'Thrash Anthems' klinken alle songs teveel naar hetzelfde idee, de drums hebben een te standaard geluid en dat is jammer. Ook vraag ik me af waarom er niet meer verrassingen op 'Thrash Anthems' staan. Zullen de fans nu echt allemaal hebben gekozen voor weer een versie van 'Mad Butcher' of 'Curse The Gods'? Had niemand liever een andere oude krakert zoals 'Eternal Ban' of 'Thrash Attack' op de playlist willen zien?

Zoals wel was te verwachten staan er dus veel oudjes op dit album en het doet me deugd om te zien dat men toch ook het Schmier-loze album 'Cracked Brain' niet heeft overgeslagen. De beste man heeft dat titelnummer nu alsnog kunnen inzingen en het klinkt meteen lekker vertrouwd. Tenslotte heeft men ook aan de "ik heb alles al fan gedacht. Men heeft namelijk ook nog twee nieuwe songs opgenomen en ertussen gezet. En ook hier heb ik weer enige twijfel. Enerzijds zijn 'Profanity' en 'Deposition (Your Heads Will Roll)' best aardige Destruction tracks, maar anderzijds kan ik ze niet meteen op het niveau van de echte klassiekers inschalen, en daardoor vallen ze een beetje tussen wal en schip. Misschien dat hier een nieuwe versie van de Plasmatics cover 'The Damned' beter op z'n plaats was geweest, want die past wat beter in de sfeer van dit album.

Conclusie: een 'best of' van Destruction is natuurlijk op zichzelf al gewoon een goed album, maar deze versie had nog iets beter gekund.

Tracklist:
Bestial Invasion