Wizard - Goochan

Wizard - Goochan

Label : Massacre | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : De Duitse heavy metal band Wizard bestaat alweer bijna twintig jaar! Het heeft echter een tijdje geduurd totdat men in 1999 internationaal bekendheid begon te vergaren middels het derde, recht toe rechtaan heavy metal plaat 'Bound By Metal'. De in 2001 verschenen 'Head Of The Deceiver' liet al een enorme vooruitgang zien en de vijfde, ontzettend sterke 'Odin' bevestigde de naam Wizard binnen en buiten Duitsland.

Mar toch ging het na de succesvolle tour iets moeilijker voor de band. Gitarist Michael Maass besloot om persoonlijk redenen een pauze in te lassen en werd vervanger door Dano Boland. De band bracht in 2005 de plaat 'Magic Circle' uit, die door de zwakke productie en slechte promotie geen poot aan grond kreeg. Inmiddels heeft men Limb Music ingeruild voor Massacre Records en kwam men afgelopen week met haar zevende album (de demo 'Legion Of Doom' buiten beschouwing gelaten). 'Goochan' is een conceptalbum geworden over de strijd tussen goed en kwaad. Voor de korte inhoud over het verhaal verwijs ik u naar het interview met drummer Sören, elders in deze editie.

Muzikaal weet Wizard met deze plaat enigszins te verassen. Na het eerste luisterbeurt had ik dan ook gemengde gevoelens over deze CD. Aan ene kant heeft men weer een typische heavy metal plaat weten te produceren, die herkenbaar is als Wizard. Aan de andere kant zijn de nummers minder voorspelbaar en afwisselender dan voorheen en zijn voorzien van een klein modern power metal randje. Na enkele luisterbeurten komt de plaat echter beter tot zijn recht en wordt het duidelijk dat 'Goochan' toch een typisch Wizard album is geworden. De opener 'Witch Of The Enchanted Forest' is een echte mid-tempo heavy metal stamper met een meezingbaar refrein. De navolgende 'Pale Rider' is een afwisselend nummer en laat een volwassen indruk achter. 'Call Of The Dragon' is een nummer dat niet op 'Odin' had misstaan en 'Children Of The Night' is een prachtige mid-tempo headbanger in de stijl van 'Warriors Of The Night' van de vorige plaat. Live zal dit nummer het erg goed doen. De eerste verassing is wat mij betreft het zesde nummer 'Lonely In Desertland' die, zeker voor Wizard-begrippen, nogal progressief klinkt. De rest van de nummers zijn een mengsel van old school heavy metal en de ietwat modernere power metal en zijn alle kwalitatief hoogwaardig.

Over het algemeen kunnen we dus stellen dat Wizard een volwassen album heeft afgeleverd, die verassend genoeg meerdere luisterbeurten nodig heeft om geheel tot zijn recht te komen. De fans zullen echter niet teleurgesteld raken en heavy en power metal fanaten kunnen hun hart ophalen met deze plaat.