Nostradameus - Pathway

Nostradameus - Pathway

Label : AFM Records | Archiveer onder heavy / power metal

Fons : Nostradameus uit Zweden (ik heb altijd gedacht dat de heren van Duitse afkomst waren) debuteerde in 2000 met 'Words Of Nostradameus', een veelbelovende power metal plaat in de stijl van Blind Guadian en Helloween. De drie platen die men na dit debuut uitbracht, werden, ondanks een steeds beter wordende productie, alsmaar minder met het in 2004 verschenen: 'Hellbound' als voorlopige dieptepunt. De band leek door haar inspiratie heen te zijn geraakt, en de muziek van Nostradameus werd meer en meer een herhalingsoefening.

Veel vertrouwen had ik dan ook niet in de nieuwste worp van de mannen. Aangezien ik de band eigenlijk al min of meer had afgeschreven, zat ik, met de potloodpunt messcherp geslepen, klaar om 'Pathway' rechtstreeks de diepte in te schrijven met daarbij de kanttekening dat opperLord Horst het nooit meer in zijn glanzende hoofd hoefde halen om mij ooit nog eens een Nostradameus cd toe te sturen... Gelukkig viel het allemaal erg mee. Sterker nog; 'Pathway' is zonder enige twijfel de beste cd die het Zweedse vijftal ooit uitbracht. We horen een tot het bot gemotiveerde band, die hun sound iets weerlegt heeft naar een donkerder geluid, daarbij gebruik makend van een zwaarder gitaargeluid, wat meer midtempo nummers en een zeer sterke vocale prestatie van Freddy Persson. Hij zingt wat minder hoog, waardoor hij minder geforceerd klinkt, bovendien horen we hem ook al eens kreunen, fluisteren en zelfs een sporadische grunt is hem toevertrouwd. Slechte nummers zul je niet aantreffen, wel enkele uitschieters waaronder het knallende 'Wall Of Anger', het donkere 'P.I.R.' en het afsluitende 'The Untouchables'.

'Pathway' (let ook even op de prachtige hoes) ligt vanaf 26 januari in de winkels en is absoluut een aanrader voor power metal fans. Verwacht nu na het lezen van deze review nu niet meteen het zoveelste wereldwonder, maar wel een sterke cd van een band, die velen, net als ik, al een tijdje geleden bij het huisvuil hadden gezet.