Symphorce - Become Death

Symphorce - Become Death

Label : Metal Blade | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : Ik moet eerlijk bekennen dat ik deze Duitse power metal band na hun 2000-release 'Sinctuary' een beetje uit het oog verloren ben, maar voor zover ik het me kan herinneren brachten ze een kwalitatief hoogstaand potje heavy metal met uitermate flitsend gitaarwerk en krachtige zang. Het is goed dat ik mezelf genesteld had in een lekkere comfortabele bank, want ander zou ik na de eerste riffs van de prima openingstrack ' Darkness Fills The Sky' acuut van mijn stoel gedonderd zijn.

Symphorce goes death/thrash metal? De gitaren zijn een behoorlijk stukje lager gestemd en de zang van Andy B. Franck (ook actief in Brainstorm) is een stuk ruiger dan op hun eerste paar releases. Omdat ik een aantal platen heb gemist weet ik niet of dit een geleidelijke evolutie is of dat men ad hoc besloten heeft tot deze stijl-wijziging, maar ik ben na enkele luisterbeuren echt onder de indruk van dit album.

De gitaarriffs zijn uiterst heavy, maar toch catchy en doen me af en toe aan Pantera en de Belgische trots Channel Zero denken. Verder laat zanger Andy Franck horen dat hij uiterst veelzijdig is en zowel in de ruige als rustige passages goed uit de voeten kan met het geoffreerde materiaal. Alle tien aanwezig nummers zijn zeer zeker de moeite van het beluisteren waard, maar persoonlijk vind ik het reeds genoemde 'Darkness Fills The Sky', 'In The Hopes Of A Dream' en 'Inside The Cast' de beste songs. Ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben door de ontwikkeling die deze band doorgemaakt heeft en ik ben erg benieuwd hoe hun nieuwe materiaal op de b├╝hne gebracht zal worden. Sterke release!