Planet X - Live From Oz

Planet X - Live From Oz

Label : Inside Out | Archiveer onder

Horst : Ik ben nooit echt kapot geweest van puur instrumentale platen. Waarom? Ach, negen van de tien keer draait het om een gitarist die de wereld wel eens even zal laten zien hoe goed ie wel niet is, maar na een nummer of vijf heb ik alle trucs wel voorbij horen komen en wordt het wat saai allemaal (uitzonderingen daargelaten uiteraard). Gelukkig kan het ook anders, en dat bewijst Planet X met dit live album 'Live From Oz'.

Planet X is ooit begonnen als side-project van Dream Theater toetsenist Derek Sherinian, en het album 'Planet X' was de vrucht van de samenwerking tussen Derek, Virgil Donati, gitarist Brett Garsed en bassist Tony Franklin. Na Derek's ontslag uit DT is het geheel uitgegroeid tot een serieuze band, met als vaste kern Derek natuurlijk op de toetsen, Virgil Donati op drums en Tony MacAlpine op gitaar, en in 2000 verscheen het eerste officile Planet X album 'Universe'. Naar aanleiding van deze plaat besloten de heren maar eens op tournee te gaan (met op bas uitzendkracht Dave LaRue, bekend van Dixie Dregs), en die heeft ze werkelijk in alle uithoeken van de wereld gebracht, waarbij Australi ook aan de beurt was. Daarbij deden ze Virgil Donati's thuishaven Melbourne ook aan, alwaar de opnames werden gemaakt voor 'Live from Oz'.

Zoals je aan al de bekende namen kan zien is dit een album vol muzikale krachtpatserij. Derek omschrijft Planet X's muziek als 'Metal Fusion', en dat is inderdaad de juiste vlag om deze lading virtuositeit mee te bedekken. Vijftien nummers lang halen de heren instrumentalisten alles uit de kast, en dat is dusdanig indrukwekkend dat je een zanger totaal niet mist. Het wordt ook nergens saai, omdat ieder bandlid een virtuoos op zich is, en in elk nummer ontaard dat in ware muzikale veldslagen, waarbij niemand voor elkaar wilt onderdoen. Het balanceert continu op het randje van Rock versus Metal, waarbij de balans na vijftien nummers toch lichtelijk in het voordeel van Metal doorslaat. Dit is een spannende plaat, die je in alle rust met de koptelefoon op tot je moet nemen, waarbij je vooral niks anders moet doen, want iedere keer als je afgeleid wordt mis je gewoon iets essentieels. Deze maand zal ook het nieuwe studio album van de heren verschijnen (met als gasten jongens als Simon Philips, Billy Sheenan en Steve Vai), ik ben zwaar nieuwsgierig