Callisto - Noir

Callisto - Noir

Label : Fullsteam Records | Archiveer onder different metal

Jasper : De naam Callisto gonst nu al een tijdje door de underground. Terecht natuurlijk, want debuut 'True Nature Unfolds' was een van de betere postmetal releases van de laatste tijd. Vooral de pakkende songs en de duistere sfeer van de Finnen zorgden voor een eigen gezicht, maar op 'Noir' moest het roer toch weer een beetje omgegooid worden. Net als de eveneens Scandinavische genre genoten Cult Of Luna heeft Callisto namelijk gemeend een hoop van de vroegere agressie overboord te moeten gooien en een meer subtiele koers te kiezen. Dit is als fan van het eerste album uiteraard even slikken, bovendien ligt het copycat virus op de loer.

Het is niet te ontkennen dat de Zweden en de Finnen qua stijl wat meer naar elkaar toegegroeid zijn, het moet echter ook opgemerkt worden dat beiden bands nog steeds zeer sterk op eigen benen staan. Luister naar het nummer 'Pathos', en het lijkt zelfs alsof er hier een compleet andere band dan op 'True Nature Unfolds' aan het werk is. De proggy keyboards zijn op de hele plaat erg aanwezig en de saxofoon zorgt ook opnieuw voor een eigen sfeer. Een sfeer die op 'Noir' varieert van decadent vrolijk met een duistere ondertoon, tot uiterst depressief en zonder eind. Het lijkt wel alsof Callisto heeft geprobeerd de Amerikaanse 'Roaring Twenties' en de crash erna heeft proberen vast te leggen. De decadentie en overduidelijke naïviteit versus de harde klap van de realiteit en de verslagenheid erna. Deze ultieme mix van emoties is te horen op 'Noir'. Het maakt het schijfje wederom een uiterst eigen product, zelfs met de lijn naar Cult Of Luna in het achterhoofd. Binnenkort komt Callisto naar Nederland voor een kleine tour waarna het ook in de Verenigde Staten gaat proberen te overtuigen van haar kunnen, ik wens ze veel succes!