Minsk - The Ritual Fires Of Abandonment

Minsk - The Ritual Fires Of Abandonment

Label : Relapse | Archiveer onder different metal

Jasper : Ik las laatst een update over de nieuwe Neurosis plaat. De band zou zeer waarschijnlijk teruggrijpen naar het rauwere geluid van 'Through Silver In Blood'. Goed nieuws natuurlijk voor de postmetal fan, maar er valt voor die tijd nog genoeg te beleven. Neem de nieuwe release van Minsk bijvoorbeeld. 'The Ritual Fires Of Abandonment' ademt een constante Neurosis-achtige leegheid uit zonder dat ze letterlijk op kopiƫren betrapt kunnen worden.

De opvolger van 'Out Of A Center Which Is Neither Dead Nor Alive' slaat niet echt een schrikbarend andere weg in. De band heeft zich dit keer wat meer tijd gepermitteerd om riffs op te bouwen en uit te laten waaieren waarbij het geluid slepender, en vetter klinkt. De titel van de plaat is wat de sfeer betreft goed gekozen. Vanwege de rollende percussie lijkt het af en toe echt alsof je bij een soort occulte ceremonie aanwezig bent. Eentje die bestaat uit "diensten" van soms wel meer dan een kwartier per nummer, want zoals ik al aangaf neemt Minsk deze keer echt de tijd om de duistere riffs goed op je hoornvlies te planten. Met de variatie zit het ook wel snor. Als Minsk je niet platwalst met haar hoog opgetrokken gitaarmuren dan laat de band haar jazzy kant zien in de vorm van een pianootje of een saxofoon, geleend van stadsgenoten Yakuza, ook uit Chicago. Minsk heeft met 'The Ritual Fires Of Abandonment' werkelijk alle registers open getrokken om de luisteraar te verzwelgen in haar geluid, en ik geloof dat er mensen zullen zijn die hier nooit meer uit zullen komen. Het is wel de maand van Relapse zeg; The End, Rwake, Car Bomb, en dit Minsk...ziek gewoon!!!