Fu Manchu - We Must Obey

Fu Manchu - We Must Obey

Label : Century Media | Archiveer onder stoner

Bidi : Okay, laten we eerlijk zijn: hoeveel bands kunnen zich erop beroepen een uniek geluid te hebben gecreerd? Niet al te veel toch, maar Fu Manchu is nou typisch zo'n band die je meteen herkent zo gauw je een enkele noot hoort. En dat alleen al is een prestatie in rock muziek. Fu Manchu behoort tot de eerste golf van Californische stonerbands tezamen met Kyuss en hun eerste plaat dateert alweer uit 1994. Sindsdien is er niet al te veel verandert in hun muzikale aanpak. Nog steeds zijn er die typische energieke songs die rechtstreeks afkomstig lijken van jaren 80 punkbands gekoppeld aan brute gitaarmuren en zware 70er jaren bassen. Dit alles overgoten met de monotone, nasale vocalen van bandleider Scott Hill. Met laatstgenoemde heb ik sindsdien een soort haat/liefde verhouding.

Enerzijds is Hill verantwoordelijk voor het typische geluid van de band maar anderzijds heb ik een probleem met het feit dat hij tot dusverre nog nooit in staat was om zanglijnen te schrijven die Fu Manchu definitief in de eredivisie van de heavy rock konden brengen zoals Kyuss en Monster Magnet. Natuurlijk, er waren nummers als 'California Crossing' en 'Mongoose' die tot de absolute stoner klassiekers behoren en ieder rockfeestje in vuur en vlam zetten, maar dit waren toch vooral de uitzonderingen in hun repertoire. Maar hun gebrek aan catchy nummers op hun albums neemt niet weg dat Fu Manchu je meteen bij de strot grijpt als je de mannen ziet, hoort en voelt spelen bij een liveshow. The Beach Boys van de heavy rock met hun surf imago is namelijk typisch zo'n band die elke band van het podium blaast en het voor elkaar krijgt om stoners en skaters gezamenlijk de dansvloer op te krijgen.

Met hun liveshows in gedachte, moet ik zeggen dat hun tiende studio album 'We Must Obey' zeker tot het beste behoort wat de band ooit heeft uitgebracht. De reden zou kunnen zijn dat ze deze elf nummers hebben opgenomen in de Grandmaster Recorders Studio waar ook bands als TOOL, N.I.N. en The Black Crowes opnamen. Tezamen met een co-producer die ook al werkte met Q.O.T.S.A. en Weezer en de mastering in handen van dezelfde man die ook al verantwoordelijk was voor albums van Velvet Revolver en Pennywise heeft Fu Manchu het eindelijk voor elkaar gekregen hun geweldige livesound op plaat te krijgen. Toch is niet alleen de productie van het album van uitmuntende kwaliteit. De band speelt namelijk ongelooflijk strak en als je naar de geweldige titelsong luistert moet je toegeven dat deze jongens de kunst van het spelen van opwindende rockmuziek in alle finesses beheersen. Andere hoogtepunten op dit album zijn 'Knew It All Along' met een erg pakkende gitaarriff en 'Lesson' met die fantastische slidegitaar voordat de gigantische solo begint. De conclusie is simpel. Als je al fan was van de band kun je deze schijf blind aanschaffen en als je nog niet bekend was met het werk van moet je dit album zeker een keer gehoord hebben. Fu Manchu is in topvorm!