Chimaira - Resurrection

Chimaira - Resurrection

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder different metal

Patrick : Puur en natuurlijk. Zo wilde Chimaira het en niet anders! Het nieuwe album moest een vertaling worden van de positieve spirit en hernieuwde energie waarmee de zes mannen tegenwoordig met elkaar en met hun muziek omgaan. En laat het naar het zestal uit Cleveland, Ohio daar nou volledig in geslaagd zijn!

De heren van Chimaira hebben heel wat 'narigheid' achter de rug. Een andere platenmaatschappij (weg bij Roadrunner Records en naar Nuclear Blast) en ook onderling boterde het niet altijd even goed. De koppen zijn bij elkaar gestoken, het nodige uitgepraat. En er is nog meer goed nieuws te melden; Andols Herrick is teruggekeerd op de drums. Na een afwezigheid van twee jaar is hij weer terug binnen de gelederen … en dat is te horen! Een ongenadig tempo waar nodig, strak en met magnifieke 'fills' (luister maar eens naar de bridge in 'Empire') laat hij horen de juiste man achter de drumkit te zijn. Mark Hunter is nog steeds wars van clean vocals en knalt elf nummers lang zijn agressie eruit. De nummers staan ook nu weer bol van de energie, frustratie en bruutheid en de strakke vette riffs zoals je van Rob Arnold en Matt Devries mag verwachten; 'Resurrection', 'Pleasure In Pain', 'Worthless', 'No Reason To Live' en 'Needle' zijn er goede voorbeelden van. Maar er is meer. Dat de band qua composities ook enorm gegroeid blijkt uit het ruim negen minuten durende 'Six'. Net als voorganger 'Chimaira' is dit een cd geworden die absoluut met je mee moet groeien. Al bij een eerste luisterbeurt ben je overtuigd van de kwaliteit, maar naarmate het aantal keren dat je luistert, toeneemt kruipen de nummers meer en meer onder je huid en ze gaan in je bloed zitten.

'Resurrection' is een dijk van een plaat geworden waarop door Chimaira wordt vastgehouden aan die hen zo typische stijl en wordt er geen moment afgeweken van het pad dat ze eens zijn ingeslagen. Chimaira is terug … een hoe … nog sterker en indrukwekkender! Het is zoals Hunter krijst in het titelnummer 'Resurrection': "We have become so goddamn powerful!'.