Onward - Reawaken

Onward - Reawaken

Label : Century Media | Archiveer onder

Horst : Deze band is het kindje van gitarist Toby Knapp, een Amerikaans gitaarwonder. Hij werd in het midden van de jaren 90 ontdekt door Mike Varney en maakte een plaat voor Mike's label Shrapnell Records, waarmee hij in de voetsporen trad van mannen als Yngwie Malmsteen, Jason Becker en Marty Friedman. De samenwerking duurde niet al te lang, en Toby stortte zich op een aantal projecten waarmee hij diverse muzikale gebieden aftastte (hij maakte zelfs een Black Metal plaat met Darken). Twee jaar geleden echter besloot hij zich maar eens toe te leggen op US Metal zoals die in het midden van de jaren 80 gespeeld werd. Daartoe werd het combo Onward opgericht, waarmee hij in 2000 'Evermoving' op de markt knalde. Dit smaakte duidelijk naar meer, en met 'Reawaken' belandde de tweede Onward schijf op de deurmat.

Qua personeel is er n wijziging doorgevoerd. Bassist Randy LaFrance heeft plaats moeten maken voor Chris Payette, verder bestaat de band nog steeds uit Toby Knapp, zanger Michael Grant en drummer John Pereau. De muziek is principieel ook hetzelfde gebleven, goed uitgevoerde US Metal die me mee terugneemt naar de gloriedagen van bands als Leatherwolf, Helstar en Chastain, maar ook de Iron Maiden invloeden zijn nog duidelijk aanwezig. Het is wel duidelijk dat de band behoorlijk gegroeid is, de nummers zijn pakkender, het spettert even meer, luister maar eens naar tracks als 'Reawaken', 'Where Evil Follows', maar vooral bij 'Eye Of The Nightmare' en 'My Darkest Room' wordt het n groot nostalgisch feest. Over nostalgie gesproken, de heren coveren op deze plaat ook nog eens de Loudness classic 'Clockwork Toy', en zeker niet onaardig. Mocht je, net als ik, nog steeds kicken op goed uitgevoerde 80's US Metal dan zal je met deze plaat behoorlijk in je nopjes zijn.