Masterplan - MK II

Masterplan - MK II

Label : AFM Records | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : Toen ik een aantal maanden geleden te horen kreeg dat Jorn Lande Masterplan had verlaten, kreeg ik het gevoel dat de toekomst van deze talentvolle band aan een zijden draadje hing. Dat gevoel werd alleen maar versterkt toen bekend werd gemaakt dat ook drummer Uli Kusch voor een andere toekomst had gekozen. Bandleider Roland Grapow en zijn mannen verdienen dan ook des te meer respect voor het feit dat ze erin geslaagd zijn om met 'MK II' het beste Masterplan-album tot op heden af te leveren.

Ondanks het feit dat een adequate vervanging van Jorn Lande, algemeen gezien als één van de beste zangers uit de hedendaagse metal scène, vooraf als zeer moeilijk werd bestempeld, heeft nieuwe zanger Mike DiMeo (ex-Riot) deze opengevallen positie fantastisch ingevuld. Zijn stemgeluid past perfect in de Masterplan-sound, zeker nu men qua bandgeluid weer wat meer richting de stijl van de eerste plaat geëvolueerd is. De plek achter de drumkit is overigens nu ingenomen door Mike Terrana (ex-Rage) en met deze grootheid in de band hoef je je in ieder geval geen zorgen te maken over de neergezette drumsound.

Na het bombastische intro 'Phoenix Rising' schiet het snelle 'Warrior's Cry' als een speer uit de startblokken, een echte headbanger met indrukwekkend double bass drumwerk. Met 'Masterplan', overigens een Uli Kusch-song, hebben we nog zo'n snelheidsbreker op de plaat staan, die de liefhebbers van snelle power metal zeker zal bevallen. Gelukkig houdt Masterplan van het aanbrengen van variëteit op hun platen, want met 'Keeps Me Burning' (had zo op Riot's 'Army Of One' kunnen staan!), 'I'm Gonna Win (met een erg aanstekelijk refrein) en 'Call The Gipsy' hebben we in de category mid-tempo tracks de nodige hoogtepunten te pakken. Eerste single 'Lost And Gone' is daarentegen (logischerwijs) behoorlijk poppy te noemen en is door zijn toegangelijkheid erg laagdrempelig voor het hitgevoelige radio-publiek. Het beste heeft men evenwel voor het laatst bewaard, want voor mij is de epische afsluiter 'Heart Of Darkness' het prijsnummer van de CD. Na een rustig intro volgen hypnotizerende gitaarriffs en bombastische keyboardpartijen met daaroverheen de geweldige vocalen van nieuwkomer DiMeo. Gewoonweg indrukwekkend!

Heeft Masterplan een toekomst zonder Jorn Lande? Jazeker, want de vernieuwde line-up laat hierover op 'MK II' geen enkele twijfel bestaan en levert de beste Masterplan-plaat tot nu toe af. Ik ben zeer benieuwd hoe de band zich zal presenteren tijdens de komende toer met Saxon, maar met het uitbrengen van 'MK II' heeft men in ieder geval een geweldig eerste visite-kaartje afgegeven. Aanschaf verplicht!