Trouble - The Skull

Trouble - The Skull

Label : Escapi | Archiveer onder doom metal

Release type: Re-release

Tormentor Erich : Tja, als je een re-release van een Trouble cd mag recenseren dan ontkom je natuurlijk ook niet aan een duik in het verleden. Dus duikbril en snorkel op, here we go: We gaan terug naar Amerika en naar het eerste deel van de jaren tachtig.

In de Bay Area ontstond een nieuwe muziekstijl, je weet wel, Metallica, Death Angel, Exodus en zo. Ook Slayer begon zich te roeren en vanuit New Yersey kwam Overkill aanzetten terwijl in New York Anthrax aan hun opmars begon. Alles vernieuwend en harder dan voorheen, en op zich was dat prima, maar hoe zat het dan met de erfenis van Black Sabbath en die groovy hard rock van hun? Welnu, die werd in die periode voortgezet door Trouble uit Chicago. Deze vijf kerels waren wars van alle trends, ze hadden zelfs teksten die voor het gemak als white metal werden aangezien (alhoewel dat nooit officieel de bedoeling was, de band wilde gewoon iets anders dan Satanisch doen) en hun muziek was de brug van oude Black Sabbath naar (zoals later bleek) de hele midden jaren negentig doom boom die vooral in Engeland wild om zich heen sloeg en bands als Paradise Lost, Anathema, My Dying Bride en Cathedral op het juiste spoor zette. Ook menig stoner bandje van heden ten dage zal trouwens wel eens naar Trouble hebben geluisterd. En alsof het niets is kun jij dit nu ook doen met de goed verzorgde, digitaal geremasterde en met foto's, lyrics en zelfs met een verhaaltje opgeschmuckte re-release van Trouble's debuut album 'Psalm' en diens opvolger 'The Skull'.

En tja, wat valt er nu nog te vertellen over 'The Skull'. Volgens velen is dit album het zwaarste wat de band ooit heeft uitgebracht. 'The Skull' is zwaarder en donkerder dan 'Psalm 9', en dit komt voor een deel door de donkere sound van de drums, maar ook door het gitaarwerk. De zeven tracks op dit album (43 minuten muziek) geven de essentie van hard rock weer: basic en effectief. Klassieke riffs worden afgewisseld met toffe solo's. Het snelle 'Gideon' staat in mooi contrast met het langzame 'Wickedness Of Man' en met 'The Wish' (tien minuten) en 'The Skull' heeft Trouble tevens twee blauwdrukken van doomy hard rock op dit album gezet. De lyrics tenslotte sluiten perfect aan bij de sfeer van het album. Donker en nadenkelijk, maar ook richtingwijzend, want tekst regels zoals: "Live you're live you're own way, be who you want to be” krijgen op een album zoals dit toch een diepere lading. Kortom: 'The Skull' is een tijdloos hard rock album, en deze opgepoetste versie klinkt ook nog eens prima ook.

En er is meer. Als bonus bevat deze re-release een dvd met daar op het complete concert dat de band gaf in Aurora in 1984. Het optreden bevatte zestien songs, en jammer maar helaas, ik kan hier eigenlijk gewoon niks mee. Het geluid is slecht, het beeld is onduidelijk en je hebt telkens het gevoel dat je achter aan de bar staat, net iets teveel op hebt en twijfelt tussen dan maar flink doorhijsen onder het motto 'wenn schon, denn schon' of ergens anders naar toe wilt gaan. Dit wil trouwens niet zeggen dat het optreden slecht is. Integendeel zelfs, Trouble levert een goed concert af, maar het is gewoon niet leuk om het zo te moeten volgen. Wat dat betreft is de kortere maar duidelijkere studio dvd van de 'Psalm 9' re-release een stuk beter.