Trouble - Psalm 9

Trouble - Psalm 9

Label : Escapi | Archiveer onder doom metal

Release type: Re-release

Tormentor Erich : Tja, als je een re-release van een Trouble cd mag recenseren dan ontkom je natuurlijk ook niet aan een duik in het verleden. Dus duikbril en snorkel op, here we go: We gaan terug naar Amerika en naar het eerste deel van de jaren tachtig.

In de Bay Area ontstond een nieuwe muziekstijl, je weet wel, Metallica, Death Angel, Exodus en zo. Ook Slayer begon zich te roeren en vanuit New Jersey kwam Overkill aanzetten terwijl in New York Anthrax aan hun opmars bezig was. Alles vernieuwend en harder dan voorheen, en op zich was dat prima, maar hoe zat het dan met de erfenis van Black Sabbath en die groovy hard rock van hun? Welnu, die werd in die periode voortgezet door Trouble uit Chicago. Deze vijf kerels waren wars van alle trends, ze hadden zelfs teksten die voor het gemak als white metal werden aangezien (alhoewel dat nooit officieel de bedoeling was, de band wilde gewoon iets anders dan Satanisch doen) en hun muziek was de brug van oude Black Sabbath naar (zoals later bleek) de hele midden jaren negentig doom boom die vooral in Engeland wild om zich heen sloeg en bands als Paradise Lost, Anathema, My Dying Bride en Cathedral op het juiste spoor zette. Ook menig stoner bandje van heden ten dage zal trouwens wel eens naar Trouble hebben geluisterd. En alsof het niets is kun jij dit nu ook doen met de goed verzorgde, digitaal geremasterde en met foto's, lyrics en zelfs met een verhaaltje opgeschmuckte re-release van Trouble's debuut album 'Psalm 9' en diens opvolger 'The Skull'.

En tja, wat valt er nu nog te vertellen over 'Psalm 9'? Dit album is een klassieker. Opener 'The Tempter' laat gelijk horen waar Paradise Lost hun 'Shades Of God' riffs vandaan heeft. 'Revelation (Life Or Death)' laat horen wat Cathedral o.a. op 'The Carnival Bizarre' deed en het titelnummer is natuurlijk een ode aan Black Sabbath zelf. 'Victim Of The Insane' herbergt een spooky achtergrond riedeltje en heeft een aparte break met solo en het instrumentale 'Endtime' bezit weer zo'n heerlijke vette groove. De overige tracks bezitten vooral erg toffe breaks en zelfs het van Eric Clapton en Cream gecoverde 'Tales Of Brave Ulysses' past prima in het geheel. Kortom: 'Psalm 9' is een tijdloos hard rock album, en deze opgepoetste versie klinkt ook nog eens prima ook.

En er is meer. Als bonus zit bij deze re-release een dvd van zo'n twintig minuten die een TV programma laat zien uit 1982. Je ziet en hoort de band drie songs live in de studio spelen. Let daarbij vooral op zanger Erik, hij weet niet wat hij moet doen tijdens de langere instrumentale passages en dus speelt hij maar wat air gitaar alsof het niks is. Da's nog eens wat anders dan dat hangen aan die microfoonstandaard zoals hij dat tegenwoordig pleegt te doen! Ook het interview mag er wezen. Het geeft goed aan wat er in die tijd speelde, en het laat zien dat zelfs een erg jong Trouble toen al wist wat het wilde, ook al duurt het soms even voordat de verlegenheid plaats heeft gemaakt voor duidelijke zinnen.