Solefald - Black For Death: An Icelandic Odyssey Part II

Label : Season Of Mist | Archiveer onder black/pagan metal

Roel de Haan : De stelling dat ieder Solefald album compleet anders zou zijn, zelfs ten opzichte van hun eigen werk is sinds 'Black For Death: An Icelandic Odyssey Part II' niet meer helemaal waar. De reden is dat de gelijkenis met 'Red For Fire: An Icelandic Odyssey Part I' opvallend groot is. Het is niet zo dat ze het eerste deel slechts gekopieerd en geplakt hebben in een andere schaal maar de stijl is zeker hetzelfde gebleven. Nu we dit voor Solefald nieuwe fenomeen geobserveerd hebben rijst de vraag: Kunnen ze hetzelfde niveau handhaven?

Hier een antwoord op geven is geen simpele opgave. Aan de ene kant bevat het album zeer goede songs die zonder meer geïncludeerd kunnen worden op een "Best of Solefald”. Aan de andere kant bevat het album ook wat opvulsels: ongeïnspireerd gebrabbel van een voormalig Àsatru priester is nog steeds saai en zelfs de vocale contributie van Garm wordt niet ten volle benut door de luiheid getoond door hem slechts te laten zingen over de muziek van 'White Frost Queen'. Zelfs als fan van Solefald kan ik niet anders dan hierover teleurstelling voelen.

Dus hoe goed is 'Black For Death' nu eigenlijk als men deze overwegingen buiten beschouwing laat? Nou, laat mijn klaagrede je niet afschrikken want Solefald is nog steeds een bovengemiddelde, visionaire groep die in staat is om gedenkwaardige muziek te schrijven zoals nummers als 'Allfathers' en 'Necrodyssey' onder meer bewijzen. Dus driekwart van het materiaal is gewoon geweldige muziek die op zichzelf 90 punten waard zijn. Het resterende kwart verlaagt het gemiddelde naar toch nog een waardige 80 punten.