Sinner - Mask Of Sanity

Sinner - Mask Of Sanity

Label : MTM Music | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Al sinds begin de tachtiger jaren trakteert zanger/bassist/gitarist Mat Sinner ons op prachtige hard rock en heavy metal. Ook heeft hij de laatste decennium bekendheid vergaard met Primal Fear. Daar waar deze laatste zich meer concentreert op Priest-achtige heavy metal, heeft Sinner zich altijd vast gehouden aan een nog ouderwetsere sound van de jaren tachtig hard rock. Op deze, inmiddels achttiende, plaat is dat niet anders. Sinner houdt zich vast aan de formule die hij al 25 jaar lang hanteert en dat is gelijk een van de dingen die mij ontzettend blij maakt. Verwacht dus geen koortjes, orkestjes of ander soort ongein, maar solide rock en metal. Geen fratsen, das Sinner!

De opener 'The Other Side' zet gelijk de toon voor de rest van de plaat en je weet meteen waar je aan toe bent. De cd rockt lekker door en snelheid en melodie zijn perfect in balans. Ik moet wel zeggen dat in vergelijking met de voorganger 'There Will Be Execution', 'Mask Of Sanity' over het algemeen melodieuzer is uitgevallen. Nou moet je niet gaan denken dat men ineens soft is geworden. Integendeel zelfs; 'Mask Of Sanity' is een op en top rock plaat en de gitaarspel van Tom Nauman (die Mat ook bijstaat in Primal Fear) klinkt ontzettend krachtig. De rest van de band is eveneens goed op dreef en Mat's beperkte, toch charmante vocalen klinken als vanouds goed. Bovendien heeft men ballades dit keer achterwege gelaten, wat in mijn ogen de plaat ten goede is gekomen. Wat rest zijn elf krachtige, melodieuze rock en metal nummers die je meenemen op een reis terug in de tijd. Ook heeft Mat de productie weer in eigen handen genomen en de plaat een krachtige, hedendaagse productie meegegeven.Nou zijn er vast mensen die gaan zeiken over het feit dat de muziek te ouderwets of achterhaald klinkt, maar het feit blijft dat Mat Sinner altijd muziek schrijft die recht uit zijn hart komt. En dat is te horen aan de intensiteit en de enthousiasme waarmee de nummers worden gespeeld.

Als bonus krijgen we een geslaagde coverversie van Thin Lizzy-klassieker 'Baby Please Don't Go' en een videoclip van 'Diary Of Evil'. Deze laatste ontbreekt helaas op mijn promo. Sinner fans kunnen hun hart dus weer ophalen en volop genieten van 'Mask Of Sanity'. Ook fans van (melodieuze) hard rock en heavy metal moeten deze plaat eens gaan beluisteren.