Wolf - Black Wings

Wolf - Black Wings

Label : No Fashion | Archiveer onder

Horst : Soms is er niets lekkerder dan even de stoffige archieven in te duiken, waar zich de oude tot zeer oude Metal platen bevinden, Ach, je kent het wel, schaamteloos meebrullen met ouwe NWOBHM hap, of even de vastgeroeste nekspiertjes overbelasten met 80's US Metal (ja, ik ben ook geen 18 meer). Jammer is dan alleen dat je ieder keer blijft steken bij de bekende bands en nummers, want dit soort Heavy Metal wordt er niet meer gemaakt. Dat wil zeggen, tot voor kort. Uit Zweden komt namelijk het combo Wolf, en als deze heren iets met mij gemeen hebben, dan is dat wel de klap van de jaren 80 molen. Nu waren ze op hun debuutschijf 'Wolf' uit 2000 al lekker aan het retro-en, maar wat ze op de nieuweling 'Black Wings' uitvreten is wel heel erg smakelijk. Naast hun algemene 80's afwijking is het namelijk ook overduidelijk dat Iron Maiden, en met name de Paul Di'Anno periode, een blijvende dreun heeft uitgedeeld. Combineer dat met wat US Metal geluiden die een band als Leatherwolf vroeger maakte, en dan heb je toch een dijk van een Heavy Metal plaat. Weliswaar gespeend van enige originaliteit whatsoever, maar als een band gewoon pakkende nummers weet te schrijven, de instrumenten op de juiste wijze gehanteerd worden en de productie dik in orde is (Peter Tgtgren) hoor je mij niet zeiken. Kom zeg, in dingen als Black en Death gebeurd ook al jaren niks origineels meer, moet ik mij dan druk gaan maken over het feit dat Wolf's muziek 22 jaar geleden al is uitgevonden? Ik dacht van niet nee. Liefhebbers van oude Maiden, NWOBHM en US Metal kunnen dit blind aanschaffen.