Mnemic - Passenger

Mnemic - Passenger

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder different metal

Patrick : Mnemic heeft qua bezetting onrustige tijden achter de rug. Nadat zanger Michael Bogballe na de release van de vorige cd ('The Audio Injected Soul') opstapte, dacht de band in Tony Jelencovich de juiste opvolger gevonden te hebben. Dat pakte echter anders uit en na een lange zoektocht werd Guillaume Bideau, ja inderdaad, een Fransoos en geen Deen, ingelijfd. En zijn komst heeft de band goed gedaan!

Op 'Passenger' is de complexiteit weer terug zoals die te horen was op debuut 'Mechanical Spin Phenomena', de melodie is blijven hangen, al is die wel minder prominent aanwezig dan op 'The Audio Injected Soul', en bovenal klinken de nieuwe nummers vele malen intenser dan hun voorgangers ooit gedaan hebben. Bideau draagt daar zeker aan bij; met zijn erg dynamische, haast schreeuwerige zang, geeft hij tracks als 'In The Nothingness Black', 'Pigf*ck' en 'Stuck Here' extra kracht mee. Muzikaal volgt de band wat meer de lijn van de debuut cd waardoor er een krachtig, energieke, recht voor zijn raap mix van Strapping Young Lad en Fear Factory met de nodige elektronische toevoegingen ontstaat. Allemaal prima ingredinten en des te jammer is het dat richting het einde van de cd het geheel vervlakt. Alle tracks zitten prima in elkaar maar ietwat meer afwisseling zou de nummers echter goed gedaan hebben want naarmate de cd vordert beginnen de nummers meer van elkaar weg te hebben. Slechts een track als 'Pigf*ck' springt eruit en dat is te weinig op elf nummers. De productie was in handen van o.a. de band zelf, Christian Olde Wolbers en Tue Madsen. En met die namen weet je dus dat alles extreem solide en stevig klinkt. Jeff Walker (ex-Carcass) en Shane Embury (Napalm Death) komen ook nog even voorbij om wat mee te brullen in 'Psykorgasm'. Tekstueel is 'Passenger' gebaseerd op de filosofie van het existentialisme en de denkers onder jullie kunnen je hart hieraan ophalen.

'Passenger' is met verve het beste album dat Mnemic tot nu toe heeft uitgebracht. Een volgende keer even meer variatie aanbrengen en deze band zou wel eens met een erg goede release op de proppen kunnen komen. Liefhebbers van moderne metal hebben hier echter nog steeds een prima release aan!