Warmen - Beyond Abilities

Warmen - Beyond Abilities

Label : Century Media | Archiveer onder

Horst : Onder het welbekende motto 'ik heb niets te doen dus ga ik maar een plaatje maken' heeft Children Of Bodom toetsenist Janne Warman recentelijk weer eens in een studio gebivakkeerd. Dit was natuurlijk niet de eerste keer, want in 2000 had hij ook al eens tijd teveel en bracht toen onder de naam Warmen zijn debuut solo ding uit ('Unknown Soldier'). Die naam is hem kennelijk wel bevallen, 'Beyond Abilities' verschijnt namelijk onder dezelfde naam. Natuurlijk zat ons Janne niet in zijn ééntje te prutsen, hij werd geassisteerd door een aantal redelijk bekende namen, zoals broer Antti Warman en Sami Virtanen (gitaar), Lauri Porra (bas) en Mirka Rantanen (drums). Het vocale gedeelte werd verzorgt door Pasi Nykänen (Throne Of Chaos), Stratovarius galmer Timo Kotipelto en mijn favoriete zangeres van het moment Kimberly Goss (Sinergy). Wel, met zo'n line-up moet er toch wel wat moois uit de koker rollen, en wat dat betreft worden we niet teleurgesteld. Muzikaal ligt het in het verlengde van hetgeen Janne op 'Unknown Soldier' deed, een mix van Stratovarius, Rainbow, Malmsteen, 80's Vinnie More, Klassiek en dat soort dingen, met natuurlijk een grote rol voor de keyboards, maar gelukkig niet al te overheersend. Mede door de drie vocalisten en de variatie in verschillende tempo's klinkt de plaat nergens te saai of te technisch, een valkuil waar andere instrumentalisten nog wel eens in vallen. We vinden trouwens één cover terug op 'Beyond Abilities', namelijk de Heart classic 'Alone', op fraaie wijze ingezongen door Kimberly, alleen jammer dat het origineel van zulke eenzame schoonheid is dat het nooit te overtreffen valt. Voor de rest een lekkere schijf die de liefhebbers van technische Metal/Rock wel zal bekoren.