Satyrian - The Dark Gift

Satyrian - The Dark Gift

Label : Lion Music | Archiveer onder gothic metal

Release type: Mini-CD

Vera : Satyrian bracht eerder dit jaar het album 'Eternitas' uit. Daarvan vinden we op dit duistere kerstgeschenk een aantal nummers terug die herbewerkt zijn. Als we het over remixen hebben, dan denk ik aan nummers waar men overal een bonkende discodreun onder geplaatst heeft, de gitaren vervangen zijn door springerige, dan wel zwevende toetsen, lichtjes esoterische vrouwelijke vocalen en donkere mannenstemmen. Zo kan men composities bepaald onherkenbaar maken en dat is dan ook prompt gebeurd.

De nummers hebben een alternatieve versie gekregen door TmV van de Finse gothic en electro band Shade Factory, andere door Roman Schoensee van The Dreamside en sommigen door de belangrijkste man en componist van Satyrian Jan Yrlund, tevens een begenadigd artwork artiest. Jan beschrijft deze mini cd als een aanvulling op het reguliere 'Eternitas' album. Zo kan je het zien. Ik ben geen liefhebber van remixen en discodreunen, maar dit is wel heel goed gedaan en naar sommige nummers luister is zelfs met plezier (maar ik hou ook van Samael). Soms krijg ik wel een beetje teveel een Faithless gevoel, als je begrijpt wat ik bedoel, maar kom Centraal nummer 'The Dark Gift' staat er driemaal op, ook in de gebruikelijke album versie en dat is een song die ook heel wat jaren tachtig new wave invloeden heeft. En het is natuurlijk zo dat het gothic metal publiek maar n stap verwijderd is van een festival als Wave Gotik Treffen waar ook veel electro bands optreden. Door deze andere kant van Satyrian te tonen solliciteert men openlijk naar een plaatsje op dat festival. Misschien kunnen fans van Rammstein hier ook wel wat mee.