Unjust - Makeshift Grey

Unjust - Makeshift Grey

Label : Mascot Records | Archiveer onder

Evil Dr. Smith : Soms wordt je als recensent door een enkele quote op een stickertje al alle creativiteit uit handen genomen. Neem nu dit Unjust. Een oud nieuw bandje (opgericht al in 1990 door de toen 13-jarige zanger Paul Mendoza en gitarist Russell Tabayoyon) dat ik per toeval zag liggen in de CD-bakken. Nou, op zich was het niet helemaal toeval, want de hoes sprak nogal tot de verbeelding. Ja, dat moet een Travis Smith zijn dacht ik bij me zelf. En inderdaad. Stond ook een stickertje op de CD: "Crunching modern-style Bay Area metal where Machine Head meets Faits No More”. Nou, dan is de interesse gewekt. En na wat skipwerk in de platenzaak was niet alleen de interesse gewekt, maar ook de portemonnee geopend.

Maar wat moet ik er nog anders over vertellen dan dat het stickertje al verraadde? Dat Faith No More's invloed vooral schuilt in het stemgeluid van Paul Mendoza? En dat de so(m)bere maar zeer sfeervolle hoes van Travis eigenlijk hele andere (doomdeath)-muziek suggereert dan deze lekkere vette groovemetal van Unjust? Of dat bassist Eric Wong Heathen, Laughing Dead en Piranha (was dat niet dat bandje van Paul Baloff?) op zijn CV heet staan? (Trouwens: die Eric lijkt wel een beetje op die voormalige, excentriek gitarist van Faith No More: Jim Martin) Dat de band al een CD op hun conto heeft staan met 'Thin Line Emotions'? Och, mensen die houden van alles wat met Bay Area trash te maken heeft - en niet vies is om dat in een wat moderner sausje te horen (men leze keyboards en melodieuze (samen)zang) - moet hier wel een prettige drie kwartier aan kunnen beleven. De CD is trouwens gemastered in Hilversum. Daar hadden ze 'em ook wel mogen produceren, want dat is helaas niet het sterkste punt van de CD.