Tarot - Crows Fly Black

Tarot - Crows Fly Black

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder heavy / power metal

Vera : De meeste onder jullie zullen Marco Hietala kennen als bassist van de vermaarde Finse gothic band Nightwish. Heel wat minder mensen weten echter dat diezelfde Marco al sinds de jaren tachtig in een band speelt met zijn broer Zachary. Deze band heet Tarot en heeft - weliswaar met grote tussenpauzes - al een achttal albums uitgebracht. Eind oktober werd 'Crows Fly Black' al in Finland uitgebracht, maar begin 2007 is ook de Europese release een feit. De band tekende een nieuw contract met Nuclear Blast en werkte al heel 2006 aan nieuw materiaal.

Het siert Marco dat hij naast zijn grote successen met Sinergy en Nightwish steeds zijn eerste band is trouw gebleven. In Tarot speelt hij niet alleen bas, maar neemt ook de lead vocalen voor zijn rekening. Dat doet ie op een verdienstelijke manier die me wat aan Tim 'Ripper' Owens en Rob Halford doet denken, maar in de tragere stukken klinkt ie heel anders. De band lijfde onlangs ook Tommi 'Tuple' Salmela in als vast bandlid voor de achtergrondvocalen en daar hebben ze op 'Crows Fly Black' dankbaar gebruik van gemaakt. Niet alleen Marco houdt er andere bands op na trouwens, want toetsenist Janne Tolsa nam onlangs nog een album op met Eternal Tears Of Sorrow.

'Crows Fly Black' staat vol met eerlijke heavy metal die nog stevig lonkt naar de jaren tachtig new wave of British heavy metal. De riffs klinken heden ten dage wat zwaarder door de eigentijdse productie, maar geregeld laat Zachary Hietala zijn gitaartalenten flink zegevieren en zijn de nummers verrijkt met spetterend solowerk. In stevige no nonsense composities als 'Crows Fly Black', 'Ashes To The Stars' (hier is een video voor gemaakt) en het aanstekelijke 'Messenger Of Gods' zijn duidelijke Judas Priest invloeden aanwezig. Er komt wat meer afwisseling in de zang vanaf 'Before The Skies Come Down' met zijn gevoelig intro dat bijna breekbaar gezongen wordt. 'Tides' is mijn favoriete nummer. Het start ook weer gevoelig, maar heeft harde, invallende riffs en knappe samenzang en een mooie gitaarsolo naar het einde toe. 'You' is de eerste single van het album, het nummer heeft reeds potten gebroken in de Finse hitlijsten en dat is geen wonder, want het is erg catchy en heeft zelfs enige gothic metal invloeden tot Marco in het refrein weer zijn hoge regionen zang bovenhaalt. 'Howl!' is een ander beresterk nummer dat op de ene of andere manier erg Amerikaans klinkt. Hier doet Marco weer andere dingen met zijn stem, terwijl ik ook wel pap lust van de ruimtelijke sfeer en het bombastische einde. In 2006 heeft Tarot hard gewerkt om de draad terug op te pikken van hun succes. Hun vorig album 'Suffer Our Pleasures' dateert immers al uit 2003, dus werd het hoog tijd om zich nog eens te concentreren op de moederband. Een lekkere heavy metal plaat is het resultaat. Pittig detail: hun website is genoemd naar hun eerste single.