Crystal Eyes - Dead City Dreaming

Crystal Eyes - Dead City Dreaming

Label : Rock Inc. | Archiveer onder heavy / power metal

Eddy : Heb je de nieuwe Hammerfall cd 'Dead City Dreaming' al gehoord? Ik ook niet want die bestaat helemaal niet, ik houdt je een beetje voor de gek. Het is de titel van de vijfde schijf van het Deense Crystal Eyes. Waarom dan die grap aan het begin van dit verhaal? Nou, dat is mijn manier om te zeggen dat het nieuwe album van Crystal Eyes bijna meer Hammerfall is als Hammerfall zelf. Als de mannen van de platenmaatschappij deze schijf in een Hammerfall hoesje hadden gestopt dan had ik in de eerste instantie nog geloofd dan het hier om een nieuwe plaat van Dronjak, Cans & co zou handelen. Crystal Eyes heeft zo bijvoorbeeld een nieuwe zanger in Nico Adamsen aan getrokken en die heeft een stem die griezelig sterk op die van de Heer Cans van Hammerfall lijkt.

Daar heb ik helemaal geen probleem mee, ik schreef enkele dagen geleden een recensie over een groep die gewoon aan het knippen en plakken was geweest in bestaande Black Sabbath en Whitesnake nummers. Crystal Eyes doet dat niet! Ze hebben gewoon de Hammerfall muziek geperfectioneerd naar eigen inziens zonder deuntjes van hun Zweedse collega's te stelen. Ik ken de nieuwe Hammerfall plaat nog niet maar hun vorige platen bevatte lekkere heavy metal maar meer dan dat ook niet. Crystal Eyes daarentegen geeft de Hammerfall style een extra kleurtje met mooier vullingen hier en daar zodat de muziek iets interessanter wordt. Luister maar eens naar het geweldige 'Battlefield' met zijn lekkere snelle tempo, heerlijke riffs en de knappe vocalen van Nico. Hij heeft zelfs nog meer variatie in zijn stem dan collega Cans en vooral nog veel meer kracht in zijn longen. Ik kan hier nog uren door blijven zeuren over de kwaliteiten van de nieuwe Crystal Eyes plaat maar dan raad ik de heavy metal fans nog liever aan om deze schijf eens zelf te gaan beluisteren. Deze groep heeft zijn plaatje volgestopt met 45 minuten perfecte metal, overtuig je zelf!