Grave Digger - Liberty Or Death

Grave Digger - Liberty Or Death

Label : Locomotive Music | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Grave Digger stond samen met collega's als Accept, Running Wild en Helloween aan de wieg van de Duitse heavy metal, maar heeft het buiten hun thuisland niet echt makkelijk gehad. Ondanks al het kritiek op deze band, heb ik altijd met plezier naar de hun albums geluisterd. Vooral de latere platen konden mij behoorlijk bekoren. Hoe vaak ik 'Tunes Of War', 'Knights Of The Cross' en 'Excalibur' heb gedraaid weet ik niet meer. De band is inmiddels bijna 26 jaar bezig en brengt begin volgend jaar met 'Liberty Or Death' alweer haar dertiende studioplaat uit.

Wat gelijk opvalt aan deze CD is dat de band nogmaals in herhaling is gevallen, wat we de afgelopen jaren wel vaker hebben gezien van de heren. Op zich hoeft dat niet erg te zijn, maar helaas is 'Liberty Or Death' niet de CD is geworden die ik van had verwacht. De voorganger 'The Last Supper' vond ik al aan de zwakke kant en helaas heeft men de lijn van de voorganger gewoon doorgetrokken. De openingsnummers 'Liberty Or Death' en 'Ocean Of Blood' zijn voor Grave Digger-begrippen aan de trage kant en willen maar niet op gang komen. Het is inmiddels ook geen geheim meer dat de beperkte zangkwaliteiten van Chris Boltendahl beter uit de verf komen tijdens de snelle nummers. Het is dan ook verdomd jammer dat het leeuwendeel van deze CD is gevuld met mid-tempo werk. De plaat bevat met 'Highland Tears' en 'The Terrible One' gelukkig wel een paar snelle rakkers, maar of dat voldoende is om de rest van het materiaal mee te compenseren? Begrijp me niet verkeerd: 'Liberty Or Death' is geen slecht album en spelen kunnen de heren natuurlijk wel. De muzikanten naast de heer Boltendahl zetten zoals altijd een strakke prestatie neer en houden het niveau hoog. Maar zoals ik al eerder zei: de plaat komt niet op gang en de nummers gaan aan je voorbij zonder enig indruk achter te laten en bovendien is de CD met 62 minuten aan de lange kant.

Het is dus helaas niet een album geworden wat je van een band met zoveel ervaring verwacht. Persoonlijk vind ik dat verdomd jammer want ik heb altijd met veel plezier naar deze band geluisterd. Ook vooral omdat het nummer 'The Reapers Dance', wat ze op de mini-CD 'Yesterday' lieten horen, hoge verwachtingen bij mij had gewekt. Nog een aantal van dit soort (snelle) nummers hadden van 'Liberty Or Death' een mooi album gemaakt, maar helaas mocht het niet zo zijn.