Fatal Embrace - Dark Pounding Steel

Fatal Embrace - Dark Pounding Steel

Label : Pure Steel Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Tormentor Erich : Fatal Embrace begon al in 1993 en heeft in de tussentijds verschillende releases en behoorlijk wat optredens op hun naam gezet. Dit 'Dark Pounding Steel' album (tien nummers, 38 minuten muziek en geproduceerd door de wel bekende Harris Johns) is de bands eerste release op het nieuwe Pure Steel Records label en zowel de naam van het label als ook de titel van het album dekken de laag volledig: dit is traditionele, snelle thrash geschoeid op de Europese en Duitse leest.

Alles wat men in deze muziek zoekt komt voorbij. Zo kun je tijdens 'Assasination' met de vuist in de lucht lekker meebrullen "AS-SAS-SI-NA-TION”, 'Storming In My Mind' is kort en krachtig en ook de mid tempo stukken zijn voorhanden tijdens bijvoorbeeld 'And The Evil Walks Your Way'. Zelfs de Death cover 'Evil Dead' is niet verkeerd, maar het voegt helaas ook niets toe aan het origineel, en dit voorbeeld is de spijker op z'n kop. Want ondanks alle effort die Fatal Embrace in hun werk heeft gestopt kan ik helaas toch ook niet zeggen dat 'Dark Pounding Steel' me op het puntje van mijn stoel heeft gekregen. Daarvoor zijn de songs (net als de solo's overigens) niet origineel genoeg, alhoewel het gebodene zeker niet slecht is. Luister bijvoorbeeld maar eens naar de afsluiter, op het moment dat het refrein "Mayhem in metal... Dark Pounding Steel” inzet lijkt het allemaal net iets teveel op... juist ja, "Masters of metal... Agents of Steel”. Al met al is dit album dan ook een aanrader voor liefhebbers van thrash metal die ook iets hebben met bands zoals Final Breath of Serpent Obscene, maar een onmisbare klassieker is het niet geworden. Ik wil je nog wel even wijzen op de aparte hoes, die ziet er gewoon stoer uit!