Disincarnate - Dreams of the Carrion Kind

Label : Displeased Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Release type: Re-release

Menno : WUARGH!! Heerschend! Eindelijk is hij er, de nieuwe uitgave van de eerste en enige Disincarnation plaat. Disincarnation? U weet wel, het project van niemand minder dan James Murphy, een van 's werelds meest gewaardeerde death metal gitaristen. In het begin van de jaren '90 was death metal het domein van bands als Obituary, Cancer en Death, en laat de heer Murphy nu eens net in alle drie deze formaties geschitterd hebben! Ondanks de enorme successen van Obituary's Cause of Death en Death's Spiritual Healing had Murphy een hoop werk op de plank liggen wat hij niet echt bij deze bands thuis kon brengen. Hij vond in 1992 in Bryan Cegon, Jason Carman en Tommy Viator echter drie jonge en bedreven muzikanten die natuurlijk stonden te popelen om met James samen te werken. Disincarnate was geboren en gooide in 1993 hoge ogen met de plaat 'Dreams of the Carrion Mind'.

De plaat bevat weliswaar muziek die James Murphy niet echt bij Death en Obituary vond passen, de songs verschillen echter ook niet al te veel van die van deze giganten. Een enorm log geluid (wat godzijdank op deze versie in stand is gehouden) en muziek die zowel heel erg death metal als een tikje doom is brengen de luisteraar meteen terug naar de hoogtijdagen van metal, jammer genoeg zat ik toen net op de basisschool, haha. Snelle en furieuze passages (Death) worden zonder problemen afgewisseld met trage en enorm brute delen (Obituary), Murphy zet hier en daar met een vlijmscherpe solo de puntjes op de i en de plaat is compleet.

Een score toekennen zou zinloos wezen, waarde lezer. Want u weet net zo goed als ik dat iemand als James Murphy geen half werk levert. Zeker als je er achter komt dat de drie nummers van de band haar eerste demo 'Soul Erosion' er nog eens achteraan geplakt worden en dat het boekje voorzien is van meer dan interessante liner notes, een biografie geschreven door de gewaardeerde metal-criticus Don Kaye en een mooi verhaal van James Murphy, lijkt het met evident dat hier niet over gediscussieerd en nagedacht hoeft te worden. Verplichte aanschaf!