The Quill - Voodoo Caravan

The Quill - Voodoo Caravan

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder

Jack The Jester : Op het moment dat ik dit schrijf hebben de New England Patriots ten koste van de Saint Louis Rams de meest prestigieuze prijs op Amerikaans sportgebied 'Superbowl XXXVI' gewonnen en aangezien ik voor "de Rams was bevind ik mij in een lichte mineur stemming. Tijd voor wat Stoner Rock dus. Meestal is dit soort muziek goed voor melancholische momenten. Verbazingwekkend snel wordt mijn stemming weggeblazen door dit Zweedse 4 tal waarbij de ongekend krachtige stem van Magnus Ekvall als levertraan werkt.

Volgens de bio is het een reis door de decennia waarbij gestart wordt in de jaren '70 en geindigd wordt in 2001. Ik kan mij ten dele wel vinden in deze uitlating. De openings track "Voodoo Caravan zou moeten refereren aan het oude Black Sabbath maar die link ontgaat me een beetje, eerder zou ik het zoeken in een wat Stoner klinkende Skid Row. Eigenlijk kan je de hele CD zo wel indexeren. Vanaf het eerste nummer begint er een aardige adrenaline toevoer los te komen die op gestage wijze mijn lichaam vervuilt. Ik krijg plotsklaps aandrang om actief gedrag te vertonen. Bij "Shapes Of Afterlive staan mijn boxen al op 10 en bespeur ik lichte 'Soundgarden, Temple Of The Dog' invloeden met een heerlijk basloopje. De emotievolle stem van Ekvall doet ook hier zijn werk en hij wordt hierbij ook nog geholpen door de rest van de band die het nodige koorwerk verrichten. Ook op dit nummer is gast-gitarist Michael Amott (Spiritual Beggars) te horen die de solo voor zijn rekening neemt. Het eerste rustpuntje is 'Until Earth Is Bitter Gone' , gesamplede spacy gitaar en 2 akkoorden baswerk nemen de eerste 3 minuten voor hun rekening waarna het toch eindigt in een lichte apotheose. Een link naar "The Electric Wizzards wordt gelegd met 'Wade Across The Mighty River', dit is mede te danken door de keuze van microfoon/megafoon.

Als je alle 11 nummer achter elkaar draait blijf je wel met een licht onbestemd gevoel achter, misschien komt dat door het tempo waarin bijna alles gespeelt wordt of door de vocalen. Een duidelijke oorzaak is niet vast te stellen en dat is misschien wel de grote kracht of het grote manco van deze plaat. Voor een derde product is het een bijzonder goed exemplaar geworden en hij zal zeker terugkeren in mijn Cd speler.