Empyrium - A Retrospective

Empyrium - A Retrospective

Label : Prophecy Productions | Archiveer onder different metal

Vera : Het is tien jaar geleden dat het eerste album werd uitgebracht op Prophecy Productions. Dit werd onlangs al passend gevierd tijdens een uitgelezen gebeurtenis met concerten van o.a. The Vision Bleak en Dornenreich. Dit eerste album was 'A Wintersunset' van Empyrium. De atmosferische muziek die de liefde voor de natuur ademt, werd kracht bijgezet door ijzingwekkende black metal vocalen. Op 'Songs Of Moors And Misty Fields' (1997) bereikte de Empyrium stijl eenzame hoogten en het album geldt nog altijd als een klassieker in het genre. Daarna evolueerde de band - in feite simpelweg het muzikale project van Markus Stock alias Ulf Theodor Schwadorf - meer en meer in een akoestische richting. Daarvan getuigen de albums 'Where At Night The Wood Grouse Plays' en 'Weiland'. Ulver, folklore en de natuur zijn Markus' grootste fascinatie en inspiratiebronnen.

Toen de liefde voor metal terugkwam in zijn leven, verkoos Schwadorf om dit te doen onder een andere naam - dat werd The Vision Bleak - en het Empyrium hoofdstuk als afgesloten te beschouwen. Ook nu is hij die mening toegedaan, maar er wordt op dit album nog eenmaal heel grondig en minutieus teruggekeken op het ophefmakende oeuvre van Empyrium. Om de viering van tien jaar Prophecy Productions extra luister bij te zetten. 'A Retrospective' is een juweeltje. Het bevat geremasterde versies van nummers van alle vier de studio albums, twee nooit eerder uitgebrachte nieuwe nummers 'Der Weiher' en 'Am Wolkenstieg' en een opnieuw gearrangeerde en opgenomen versie van 'The Franconian Woods In Winters Silence' dat we oorspronkelijk kunnen vinden op 'A Wintersunset'.

Wanneer ik al deze nummers terug beluister, besef ik hoe groot de invloed van Empyrium was en is op andere bands die akoestische muziek maken en door dit label getekend werden. Maar ook het vroegere werk met black metal elementen klinkt heden nog puur, authentiek en fris. Mijn liefde voor de muziek van Empyrium ging zelfs zo ver dat ik ooit overwogen heb om hun logo op mijn arm te laten tatoeëren en hun T shirt is één van de meest gedragen kledingstukken uit mijn kast. Je voelt dat de muziek met intense fascinatie voor mysterieuze onderwerpen gemaakt is. Het album wordt uitgebracht in een luxueuze digibook versie. In het zestig bladzijden tellende boekje vinden we een gedetailleerde biografie van de band in Engels en Duits, foto's van elke periode en teksten. Dit is een uniek document over een toegewijd en getalenteerd muzikant die met zijn muziek, zijn studio (in de Klangschmiede Studio E nemen tal van bands hun albums op) en vooral zijn begeestering van groot belang is in de kunst die wij muziek plegen te noemen. Het tienjarig bestaan van Prophecy Productions kan dan ook niet passender gevierd worden dan door terug te blikken op het werk van hun eerste getekende band. Super!