Zandelle - Vengeance Rising

Zandelle - Vengeance Rising

Label : Limb Music | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Het uit New York afkomstige Zandelle heeft het niet bepaald makkelijk gehad in de afgelopen jaren. De band had net een platendeal gescoord met Limb Music en het album 'Twilight Of Humanity' uitgebracht. Men tourde met grootheden zoals Fates Warning, Savatage en U.D.O. en was op weg naar een doorbraak. Helaas verliet drummer Bob Delmini de band. Hij werd al snel vervangen door Joe Cardillo, maar deze man kreeg jammer genoeg al snel gezondheidsproblemen. De band heeft echter keurig gewacht totdat hij weer hersteld was, maar niet snel daarna ging ook gitarist T.W. Durfy zijn eigen weg.

Zandelle heeft zich echter niet laten ontmoedigen en kwam onlangs, vier jaar na de release van 'Twilight of Humanity', met 'Vengeance Rising'. De traditionele US heavy metal die de band rondom de ex-Gothic Knights zanger George Tsalikis op de vorige plaat al liet horen voegt misschien niets toe aan wat we al gehoord hebben. Zandelle brengt het echter met zoveel kracht en enthousiasme dat je mij niet zal horen klagen. Al vanaf de opener 'Blood Red Shores' laat de band horen waar men voor staat: eerlijke heavy metal die teruggrijpt naar de tachtiger jaren met bands als Dokken, Helstar, Grim Reaper (wie kent dat nog?) en Iron Maiden als hoofdingredint. Hoewel de snelle, doch melodieuze heavy metal behoorlijk ouderwets is aangepakt, klinken de nummers tegelijkertijd zeer hedendaags. De eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat het materiaal in eerste instantie veel op elkaar lijkt en niet snel individueel herkenbaar is. Bovendien is Tsalikis een beperkte zanger en de cd is nt iets te lang om tot aan het einde de aandacht vast te houden. Echter, het muzikaal vakmanschap en het enthousiasme dat Zandelle op de elf nummers laat horen, maken van 'Vengeance Rising' toch een boeiende luisterervaring.

Fans van snelle, melodieuze en ouderwetse metal, maar ook mensen die bands zoals Blind Guardian en Hammerfall een warm hart toedragen, zullen dit schijfje zeker weten te waarderen. Een heerlijk en vooral oprecht heavy meatl album.