Violent Storm - Storm Warning

Violent Storm - Storm Warning

Label : Gold Storm Records | Archiveer onder heavy / power metal

Eddy : Mick Cervino heeft met enkele van de grootsten uit de business gespeelt. Hij heeft platen opgenomen en getoerd met Ritchie Blackmore en Malmsteen, en daarnaast heeft hij zo'n beetje in elke uithoek van deze aardkloot gespeelt inclusief enkele van de grootste festivals in Europa. Daar stond hij temidden van bands zoals Iron Maiden, Dream Theater, Dio, Slayer, Hammerfall en Motley Crue.

Omdat hij wel eens wat anders wou dan alleen de bassist te zijn in een band heeft hij zojuist een project genaamd Violent Storm uit de grond gestampt en daarmee het debuut genaamd 'Storm Warning' op ons losgelaten. Wat ik heel speciaal vind is dat hij KK Downing van Judas Priest zover heeft gekregen om zijn plaatje te produceren. Deze KK heb ik trouwens nog nooit als knoppendraaier op een cd gezien. Natuurlijk laat Mick de kans niet lopen om deze meneer Downing dan maar gelijk wat snelle en heavy gitaren te laten inspelen. Nog meer beroemde tonen komen van zijn 'baas' Yngwie Malmsteen, die natuurlijk ook wat gitaartjes mag inspelen. De eigenlijke basis van Mick's band bestaat uit hemzelf op de bas, op gitaar en als achtergrond zanger. Daarnaast Mike Sorrentino als drummer en Matt Reardon als vocalist. Het is niet gek dat de muziek van Violent Storm een mix van Malmsteen met Judas Priest is geworden. Toch vind ik niet dat Mick zijn eigen bandje ooit het niveau haalt van zijn invloeden. Het enigste nummer die daar in de buurt kan komen is het eerste liedje van deze schijf 'War No More'. Dit nummer zette mij een beetje op het verkeerde been, ik dacht toen ik het hoorde dat de plaat van Violent Storm een lekker ding zou worden. Dat is jammer genoeg niet het geval en misschien komt dat wel voor een deel door zanger Matt. Ik vind zijn stem niet echt aangenaam. Het instrumentale gedeelte van deze plaat is dik in orde maar Matt verpest het voor mij. Natuurlijk is dat mijn persoonlijke smaak want ik las zojuist een recensie van een collega van een ander blad die deze zanger hoog de hemel in prijst.

Alles bij elkaar genomen is deze schijf niet meer dan een gemiddelde heavy plaat geworden die niets nieuws aan het genre toevoegt. Hij brengt mij in ieder geval niets ook al verwachtte ik meer van een schijf met namen zoals KK Downing en Malmsteen op de loonlijst. Maar ja, om mezelf te herhalen, dat is een kwestie van persoonlijke smaak.